Europejski Dzień Logopedy

06.03.2021

6 marca obchodzimy Europejski Dzień Logopedy. Zachęcamy do skorzystania z porad specjalistów w naszej Poradni. Poniżej znajdą Państwo ankietę pomocną w określeniu, czy powinniście wybrać się z dzieckiem do logopedy oraz wskazówki postępowania przyczyniającego się do prawidłowego rozwoju mowy.

Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy Zarząd Główny Polskiego Związku Logopedów oraz Akademia Logopedy zapraszają na bezpłatne wydarzenie logopedyczne link do wydarzenia:

https://akademialogopedy.pl/europejski-dzien-logopedy/

 

Plakat dzień logopedy

 

KIEDY NALEŻY SIĘ WYBRAĆ DO LOGOPEDY?

Czy Twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy?

Zachęcamy do refleksji. Jeśli na któreś z pytań pada odpowiedź twierdząca warto umówić wizytę u logopedy.

DZIECKO ma:
6-7 miesiące

-nie gaworzy  

-nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

-nie kojarzy pierwszych słów 

z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)

-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!

-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.

2 lata

– nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”

-nie używa zdań prostych

-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

– podczas mówienia wysuwa język między zęby

-zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu.

(Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może

być to objaw jąkania.)

-nie mówi lub mówi bardzo mało.

4 lata

– nawykowo mówi przez nos

– zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda

mówi fota, zamiast buda mówi puta.

– zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź

– zamiast k, g mówi t, d

5 lat

– nie mówi zdaniami rozwiniętymi

– nie mówi sz, ż, cz, dż

– trudno je zrozumieć

– nie zadaje pytań

 6 lat

– nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo)

– nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji

lub wysłuchanej bajki

– popełnia dużo błędów gramatycznych

 

 

 

Uwagi praktyczne dla Rodziców:

Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.

Systematycznie śledź to jak rozwija się twoje dziecko.

W „Książeczce zdrowia dziecka” masz odpowiednią do tego tabelkę.

Karm piersią.

Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.

Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.

Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze…

Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi

Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.

Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.

Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.

Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.

achęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.

Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki razem z dzieckiem.