W trosce o najwyższe standardy wsparcia dzieci i młodzieży, specjaliści z naszej Poradni wzięli udział w dwóch zaawansowanych szkoleniach organizowanych przez Wydział Edukacji Włączającej MEN. Oba kursy skupiły się na diagnozie różnicowej dysleksji i dyskalkulii, umożliwiając pogłębienie wiedzy oraz praktycznych umiejętności diagnostycznych.
Diagnoza różnicowa dysleksji
Szkolenie obejmowało dwa moduły:
- Moduł teoretyczny: specjaliści zapoznali się z aktualnymi klasyfikacjami (ICD-10, ICD-11, DSM-5), etiologią oraz objawami dysleksji, a także jej współwystępowaniem z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi, jak ADHD czy ASD.
- Moduł diagnostyczny: Omówiono drogi diagnostyczne, kryteria nozologiczne oraz różnicowe, a także narzędzia i metody diagnostyczne. Szczególną uwagę poświęcono zintegrowanemu podejściu, które łączy diagnozę psychologiczną z obserwacjami nauczycieli, rodziców i samooceną ucznia.
Dzięki szkoleniu nasza kadra zdobyła wiedzę pozwalającą skutecznie rozpoznawać przypadki nieoczywiste oraz opracowywać kompleksowe profile uczniów w kontekście funkcjonalnym (ICF).
Diagnoza różnicowa dyskalkulii
Kurs również składał się z dwóch modułów:
- Moduł psychologiczny: Koncentrowano się na psychologicznych aspektach zaburzeń numerycznych, obrazie klinicznym dyskalkulii oraz standardach diagnostycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Poruszono także kwestie współwystępowania dyskalkulii z innymi trudnościami neurorozwojowymi.
- Moduł medyczny: Uczestnicy poznali anatomiczne podłoże dyskalkulii pourazowej oraz czynniki wpływające na jej występowanie. Szkolenie wzbogacono o analizę rzeczywistych przypadków diagnostycznych.
Udział w tych szkoleniach pozwolił nauczycielom jeszcze skuteczniej rozpoznawać i różnicować trudności w nauce, dostarczając dzieciom i młodzieży wsparcia dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb.