/Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą się cele i szczegółowe plany ich realizacji/
Nasza poradnia obejmuje swoim działaniem pracuje na dzieci, młodzież, i rodziców oraz służy pomocą nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek znajdujących się w rejonie jej działania. Poradnia świadczy swe zadania poprzez efektywne rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb wymienionych grup bez względu na miejsce zamieszkania i nauki. Działalność swą realizuje głownie poprzez wielospecjalistyczne postępowanie diagnostyczne oraz terapeutyczne.
Wszystkie formy oddziaływań prowadzone są w sposób profesjonalny i kompetentny przez pracowników psychologiczno-pedagogicznych systematycznie podnoszących swoje kwalifikacje zawodowe.
Oczekiwania rodzice i nauczyciele dotyczące jasnych, zrozumiałych i możliwych do zrealizowania porad i zaleceń (na ternie domu i szkoły) są zaspokojone.
Klienci poradni (dzieci, młodzież, rodzice, nauczyciele) chętnie korzystają z pomocy naszej placówki, a pomoc ta dostosowana jest do zgłaszanych przez nich problemów i potrzeb. Dzieci wymagające oddziaływań terapeutycznych są nimi objęte na terenie Poradni.
Poradnia znana jest w swoim środowisku jako placówka świadczące profesjonalne usługi psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne na wysokim poziomie.
Wysoką jakość świadczonych usług zapewniają nie tylko wykwalifikowani pracownicy, ale również ulegająca stałej poprawie baza (wyposażenie w metody diagnostyczne i terapeutyczne, pomoce dydaktyczno-naukowe, urządzenia techniczne, bazę lokalową itp.).
MISJA
/Misja placówki oświatowej jest jej organizacyjnym samookreśleniem-przesłaniem dotyczącym tego, czym będziemy się kierować w codziennych działaniach prowadzących do urzeczywistnienia wizji. Konkretyzuje ona ogólny cel działania placówki. Odpowiada na pytanie o to, po co istnieje?/
Pracownicy poradni udzielają pomocy i wsparcia dzieciom, rodzicom oraz nauczycielom. Pomoc ta jest nastawiona na wszechstronny rozwój dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości i potrzeb.
Główne kierunki rozwoju:
1. Objęcie pomocą specjalistyczną dzieci z grup ryzyka możliwe jak najwcześniej. 2. Trafne rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży. 3. Zapewnienie szerokiej gamy oddziaływań terapeutycznych dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom. 4. Systemowe i kompleksowe wspomaganie szkół i placówek oświatowych. 5. Rozwijanie bazy lokalowej oraz wyposażenia Poradni. 6. Promocja działań Poradni w środowisku lokalnym.
Kierunek rozwoju:
1. Objęcie pomocą specjalistyczną dzieci z grup ryzyka możliwe jak najwcześniej.
Zadania:
- zwiększenie ilości badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym poprzez objęcie badaniami wszystkich dzieci 5-letnich
- prowadzenie kompleksowej diagnozy dzieci z grup ryzyka wystąpienia niepełnosprawności lub zaburzeń rozwojowych;
- wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego;
- realizację wczesnego wspomagania obejmującego dzieci z niepełnosprawnością ;
- udzielanie wielowymiarowego wsparcia (emocjonalnego, informacyjnego) rodzicom tych dzieci w formie indywidualnych konsultacji i grup wsparcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
- prowadzenie zajęć dla rodziców doskonalących ich umiejętności wychowawcze,
- prowadzenie warsztatów szkoleniowych i konsultacji dla opiekunów żłobków i nauczycieli przedszkoli.
Zasoby Poradni:
- wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów (m. in. pedagodzy, psycholodzy, neurologopedzi, tyflopedagog, surdopedagog, oligofrenopedagodzy, terapeuta SI, terapeuta behawioralny);
- baza lokalowa
- dobrze wyposażone gabinety oferujące szeroki wachlarz pomocy do pracy terapeutycznej.
Potrzeby:
- pozyskanie (dokształcenie) specjalisty w zakresie wczesnej interwencji oraz wczesnego wspomagania rozwoju;
- pozyskanie nowoczesnych metod do diagnozy dzieci w wieku 0-5 lat:
- Ocena Globalnych wzorców ruchowych metodą Prechtla ;
- Skala Oceny Zachowań Noworodka wg Brazeltona NBAS
- Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa
- wygospodarowanie pomieszczenia dla matek z najmłodszymi dziećmi (miejsce do przewijania, karmienia);
- zwiększenie oferty o innowacyjne metody terapii (metoda Tomatisa)
- zwiększenie zasobów pomocy dydaktycznych, zabawek oraz specjalistycznych programów
Efekty:
- szybkie podjęcie interwencji terapeutycznej wobec dzieci z grup ryzyka (dzieci z zagrożonej ciąży i z obciążonym wywiadem okołoporodowym);
- objęcie wczesnym wspomaganiem rozwoju jak największej liczby dzieci, także ze środowisk wiejskich;
- prężnie działające grupy wsparcia rodziców dzieci z zaburzonym rozwojem;
- stworzenie grupy matki z dzieckiem dla najmłodszych dzieci z zaburzonym rozwojem;
- zwiększenie liczby dzieci objętych różnymi formami terapii
2. Trafne rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży.
Zadania:
- Doskonalenie jakości procesu diagnozy oraz opiniowania i orzekania poprzez wykorzystanie najnowszych, wystandaryzowanych metod diagnostycznych;
- Szybkie sporządzanie dokumentacji w postaci opinii i orzeczeń;
- Formułowane zalecenia powinny być jasne i zrozumiałe dla odbiorcy oraz możliwe do zastosowania w realnych warunkach;
- Prowadzenie oddziaływań diagnostycznych na terenie Poradni oraz w miejscu zamieszkania i nauki dziecka, tak, by jak najtrafniej rozpoznać indywidualne potrzeby dziecka.
Zasoby:
- wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów (m. in. pedagodzy, psycholodzy, neurologopedzi, tyflopedagog, surdopedagog, oligofrenopedagodzy, terapeuta SI, terapeuta behawioralny);
- pond 40-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- baza lokalowa – gabinety specjalistów, sala do badań zbiorowych, wjazd do Poradni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- dobrze wyposażone gabinety oferujące szeroki wachlarz pomocy do pracy terapeutycznej i diagnostycznej, w tym nowoczesne metody diagnostyczne (platforma do badania zmysłów, testy komputerowe);
- skomputeryzowanie Poradni (komputery, laptopy, rzutnik multimedialny, drukarki, sieć wewnętrzna);
- mobilność pracowników gwarantująca możliwość dojazdu do wszystkich potrzebujących;
- krotki czas oczekiwania na diagnozę
Potrzeby:
- dokształcanie pracowników w zakresie stosowania nowych metod diagnostycznych;
- pozyskiwanie nowych metod diagnostycznych;
- usprawnianie procesu diagnozy poprzez prowadzenie niezbędnych badań; przedkładanie jakości nad ilość.
Efekty:
- szybka i trafna diagnoza wszystkich dzieci i młodzieży zgłoszonych do Poradni;
- wydawane prze Poradnię opinie i orzeczenia sformułowane są w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorców oraz zawierają wskazania możliwe do realizacji;
3. Zapewnienie szerokiej gamy oddziaływań terapeutycznych dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom.
Zadania:
- wspomaganie i terapia uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce (z dysleksją rozwojową) oraz ich rodziców;
- prowadzenie terapii oraz zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z różnymi niepełnosprawnościami;
- prowadzenie terapii behawioralnej dla dzieci z zburzeniami ze spectrum autyzmu;
- prowadzenie terapii logopedycznej;
- prowadzenie terapii dzieci zaburzeniami emocjonalnymi i z zaburzeniami zachowania;
- prowadzenie innych form terapii (biofeedback, metoda Vernkego, Brain Boy)
- organizowanie grup wsparcia dla rodziców dzieci z różnymi niepełno sprawnościami;
- doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców poprzez prowadzenie warsztatów tematycznych, w tym „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”
- pomocy uczniom kończącym gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne w wyborze zawodu i szkoły.
Zasoby:
- wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów (m. in. pedagodzy, psycholodzy, neurologopedzi, tyflopedagog, surdopedagog, oligofrenopedagodzy, terapeuta SI, terapeuta behawioralny);
- pond 40-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- baza lokalowa – gabinety specjalistów, sala do badań zbiorowych, wjazd do Poradni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- dobrze wyposażone gabinety oferujące szeroki wachlarz pomocy do pracy terapeutycznej i diagnostycznej, w tym nowoczesne metody diagnostyczne i terapeutyczne (platforma do badania zmysłów, testy komputerowe);
Potrzeby:
- pozyskanie (dokształcenie) specjalisty w zakresie terapii zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania;
- dokształcanie pracowników w zakresie stosowania nowych metod terapeutycznych (II stopień biofeedback);
- dokształcanie pracowników w zakresie prowadzenia różnych form pomocy rodzicom („Szkoła dla Rodziców i Wychowawców);
- zwiększenie oferty o innowacyjne metody terapii (metoda Tomatisa)
- zwiększenie zasobów pomocy dydaktycznych, zabawek oraz specjalistycznych programów do prowadzenia terapii;
Efekty:
- szybkie podjęcie interwencji terapeutycznej wobec dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi oraz niepełnopsrawnościami;
- prężnie działające grupy wsparcia rodziców;
- zwiększenie liczby dzieci objętych różnymi formami terapii;
- regularne prowadzenie cyklu warsztatów umiejętności wychowawczych dla rodziców;