„Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej”
Cele ogólne projektu
Upowszechnienie dostępu do usług doradztwa edukacyjno-zawodowego uczniom od poziomu gimnazjum;
Upowszechnienie dostępu do rzetelnej informacji edukacyjno-zawodowej.
Zadania merytoryczne
Analiza obecnie funkcjonującego systemu poradnictwa zawodowego w Polsce oraz w wybranych krajach UE;
Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego w systemie oświaty w Polsce;
Pilotażowe wdrożenie i modyfikacja modelu;
Utworzenie internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej.
Zewnętrzne wspieranie szkół w realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego – pilotaż
Źródła założeń pilotażu
Rezultaty pilotażu
Przygotowanie grupy 42 doradców zawodowych do realizacji zadań zewnętrznego wspierania szkół w realizacji przez nie zadań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
Zweryfikowane narzędzia do diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych;
Charakterystyki wszystkich szkół uczestniczących w projekcie. Raport zbiorczy z próbą uogólnienia i pokazania wariantów realizacji zewnętrznego systemu wsparcia;
Opis tworzenia i funkcjonowania sieci wsparcia osób, instytucji i organizacji świadczących na poziomie powiatu usługi z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
Opis tworzenia i funkcjonowania systemu informacji edukacyjno-zawodowej;
Wypracowanie rozwiązań organizacyjno-merytorycznych, które znajdą zastosowanie w realizacji projektów związanych z kompleksowym wspieraniem szkół;
Raport podsumowujący pilotaż.
Koordynator Wojewódzki
Działania wspierające doradców-konsultantów
Wspieranie metodyczne oraz merytoryczne doradców-konsultantów.
Wspieranie doradców-konsultantów w przypadkach zaistnienia problemów związanych z planowaniem, organizacją i realizacją wykonywanych zadań.
Udział w spotkaniach w szkołach.
Wspieranie doradców-konsultantów w zakresie diagnozowania i opracowywania charakterystyki szkół oraz wdrażania planów wsparcia doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Udział w spotkaniach sieci doradców zawodowych.
Zatwierdzane dokumenty:
a) comiesięczne Karty Monitorujące ;
b) Plan Pracy na cały okres pilotażu;
c) Szczegółowe Plany Pracy na kolejne trzy miesiące.
Zatwierdzane dokumenty:
a) Diagnoza stanu realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego dla każdej szkoły przeprowadzonej według przekazanej metodologii;
b) Charakterystyki każdej ze szkół;
c) Plan Wsparcia dla każdej ze szkół;
d) Mapy Lokalnych Instytucji oraz Plan Rozwoju Sieci.
Udział w planowanych i nieplanowanych spotkaniach z Zespołami w miejscu ich pracy min. raz na semestr w każdym powiecie .
Przeprowadzenie z dyrektorem każdej ze szkół co najmniej dwóch rozmów (telefonicznie lub osobiście) nt. pracy doradcy-konsultanta.
Korzyści z pilotażu dla szkół
1.Zebranie kluczowych informacji i określenie potrzeb szkoły związanych z realizacją zadań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
2.Opracowanie wielowymiarowej charakterystyki szkół wraz z rekomendacjami wskazującymi obszary pracy szkoły wymagające wsparcia i doskonalenia.
3. W oparciu o charakterystykę i rekomendacje opracowany zostanie Plan Wsparcia dla szkół obejmujący zadania, które:
szkoła może zrealizować lub doskonalić we własnym zakresie,
szkoła może powierzyć instytucji lub innej organizacji świadczącej usługi w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
4. Powstanie dwóch, wspierających się, sieci współpracy na terenie każdego powiatu:
– sieć umożliwiająca wymianę doświadczeń osobom zainteresowanym doradztwem zawodowym (dyrektorów, liderów WSD, pedagogów, nauczycieli),
– sieć instytucji i organizacji świadczących usługi w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
5. Powstanie Systemu Informacji Edukacyjno-Zawodowej (portal):
bazy szkół, placówek oświatowych działających na terenie województwa
baza doradców zawodowych
Informacje dotyczące lokalnego rynku pracy, instytucji i organizacji świadczących usługi doradcze
aktualności dotyczące wydarzeń z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego
przykłady dobrych praktyk.
6. Przygotowanie liderów i ekspertów do wspierania szkół i placówek w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Doradca Konsultant Projektu Beata Mioduszewska