Jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz poprawić relacje z otoczeniem?

Polecamy rodzicom, wychowawcom i osobom zainteresowanym książki poradnikowe, które można zaproponować młodzieży mającej problemy emocjonalne i behawioralne. W prezentowanych poradnikach można znaleźć wskazówki i rady, jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz jak kształtować właściwe relacje z innymi ludźmi.

link do zestawienia poniżej:

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami…2.

 

 

 

Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki

Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki / Elżbieta Maria Minczakiewicz. Kraków : „Impuls”, 2006

W książce znalazły się przykłady konspektów i scenariuszy do wykorzystania w pracy z dziećmi przedszkolnymi, jak i dziećmi starszymi z poważnymi deficytami rozwoju intelektualnego. Z książki mogą korzystać specjaliści (nauczyciele przedszkoli, pedagodzy specjalni, logopedzi), ale również rodzice dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy niejednokrotnie aktywnie włączają się do pracy na rzecz przedszkola czy szkoły. W opracowaniu znajdą oni wiele przykładów i propozycji zadań, które dziecko może rozwiązywać, wesoło i efektywnie się bawiąc, a przy tym przyjemnie spędzając czas z dorosłymi. Wspólna zabawa z kochanymi i kochającymi osobami pozwoli skutecznie je zaktywizować i zachęcić do efektywnej współpracy na rzecz swego rozwoju.

 

 

 

Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : „Impuls”, 2007

„Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli postępować z dzieckiem stosownie do jego możliwości i ograniczeń, a także wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej (…)”. [fragment „Wprowadzenia”]

Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci oraz agresję i zaburzenia zachowania.

 

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnejOdrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

 Książka ” Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej” autorstwa Kingi Musialskiej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja obejmująca całościowo problem odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej. Obejmuje następujące zagadnienia : środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i rodzaje odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia przez rówieśników i czynniki z nimi związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia przez rówieśników nie został z nim sam.

 

 

 

Na początek roku szkolnego polecamy poradniki dla rodziców i pedagogów, którzy poszukują konstruktywnych rozwiązań i sprawdzonych metod wspierających rozwój dziecka!

 

Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? / Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. Warszawa : Edgard, 2015Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? / Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. Warszawa : Edgard, 2015

Jak pomóc dziecku w adaptacji do rzeczywistości szkolnej oraz przezwyciężeniu tremy i nieśmiałości? Jak chwalić je i motywować do nauki, nauczyć radzenia sobie z agresją rówieśników oraz konstruktywnego wyrażania własnych emocji?

Na wiele wyzwań można się przygotować! Ten poradnik to obowiązkowa lektura dla zaangażowanych i świadomych rodziców, których dzieci wkrótce rozpoczną obowiązek szkolny lub wchodzą w okres dorastania, a także dla pedagogów i psychologów dziecięcych pracujących z uczniami w każdym wieku. Pomoże zrozumieć potrzeby dziecka, rozwijać jego możliwości i wiarę we własne siły, przeciwdziałać wielu problemom, a także budować wzajemne porozumienie.  W poradniku m.in.:

  • przykłady scenek i możliwych sposobów postępowania w konkretnych sytuacjach, np. gdy nauczyciel nie reaguje w ważnej sprawie, gdy dziecko spotyka się z niesprawiedliwą krytyką lub jest świadkiem przemocy w szkole
  • kwestionariusze dla rodziców, nauczycieli i pedagogów, które pomogą rozpoznać niepokojące zachowania u dzieci i w porę zareagować
  • szeroki zakres tematów związanych z funkcjonowaniem dziecka w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym.

 

 

Jak pomóc dziecku się uczyć? : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Dorota Skwark. Kielce : Wydawnictwo MD Monika Duda, cop. 2008Jak pomóc dziecku się uczyć? : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Dorota Skwark. Kielce : Wydawnictwo MD Monika Duda, cop. 2008

Dziecko zwykle chętnie podejmuje się nowych zadań. Od urodzenia chęć poznawania otaczającego je świata, a więc nauka, jest dla niego czymś naturalnym. Czasem zmienia się to, gdy pociecha wyruszy do przedszkola czy szkoły. I nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje. Wtedy potrzebna jest większa uwaga i wsparcie dorosłych.

Książka ta podpowiada rodzicom i wychowawcom, w jaki sposób mogą pomóc dziecku, aby nauka nie była dla niego przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością. Pomaga je lepiej poznać i zrozumieć, a wszystko po to, aby bezpiecznie poprowadzić je do sukcesu.

 

Jak wspierać dziecko w nauce : niezbędnik aktywnego rodzica / Małgorzata Taraszkiewicz [et al.]. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, cop. 2009.Jak wspierać dziecko w nauce : niezbędnik aktywnego rodzica / Małgorzata Taraszkiewicz [et al.]. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, cop. 2009.

Wspieranie rozwoju ucznia to rola zarówno rodziców jak i szkoły. Każde dziecko ma prawo do sukcesu szkolnego i do rozwijania palety swoich talentów. Każdy rodzic pragnie, aby jego pociecha dobrze się rozwijała, rosła zdrowo i była szczęśliwa. Szkoła powinna stworzyć warunki dla realizacji tego celu, ale tylko wspólne działanie rodziców i szkoły przyniesie oczekiwane rezultaty.

W poradniku – wiele praktycznych informacji na temat rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym, jego potrzebach, małych i dużych problemach szkolnych. A także mini przewodnik dla rodziców sześciolatków, który pomoże ocenić, czy dziecko jest już gotowe zostać uczniem. Do poradnika dołączona jest płyta CD zawierająca m.in. plakaty edukacyjne, mini kurs umiejętności wychowawczych, zestaw zabaw rozwijających różne sfery rozwoju dziecka do wykorzystania w każdej sytuacji.

 

Gry i zabawy na wakacje

Drodzy rodzice!

Wspólne chwile z najbliższymi w czasie wakacji to najlepszy sposób na odpoczynek. W proponowanych przez nas książkach znajdziecie propozycje gier i twórczych zabaw, dzięki którym nie tylko ciekawie, ale też pożytecznie spędzicie wolny czas ze swoimi dziećmi. Wszystkie pozycje można wypożyczyć w naszej Bibliotece. Zapraszamy!

Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Cz. 1  / Hanna Trawińska. Warszawa : „Żak”, 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

Gry i zabawy dla najmłodszych : dla dzieci w wieku od 0 do 4 lat / Ann Donelly. Warszawa : K.E. Liber, 2003

 

 

 

 

 

 

Zabawki i propozycje zabaw : dla dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju / Elżbieta Maria Minczakiewicz. Gdańsk : „Harmonia”, 2012

 

 

 

 

 

 

Zabawy ruchowe : dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych / Vlasta Karásková. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy wygrywamy : [gry i zabawy uczące, jak pogłębiać relacje z ludźmi] / Josette i Ba Luvmour [et al.]. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

Co dzień mądrzejsze : 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka / Denise Chapman Weston, Mark S. Weston. Warszawa : Prószyński i S-ka, 2000

 

 

 

 

 

 

 

Poradnik dla rodziców, którzy chcą wychowywać i wspierać dzieci drażliwe, wybuchowe, sprawiające kłopoty wychowawcze.

„Twoje dziecko bywa nieposłuszne i zbuntowane, manipuluje innymi, domaga się wyłącznej uwagi? Jesteś zmęczony ciągłym testowaniem granic, dąsami oraz krzykiem i agresją? Odłóż na bok kary, nagrody i zakazy – naucz dziecko samodzielnego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z emocjami. Poznaj metodę rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie, sprawdzoną w wielu rodzinach i szkołach na świecie. Współpracując z dzieckiem, nauczysz je umiejętności, których najbardziej mu brakuje: dostosowywania się, tolerowania frustracji i rozwiązywania problemów. (…)             Z tą książką nauczysz je pozytywnie reagować na codzienne sytuacje i wzmocnisz jego pewność siebie”. (Opis wydawcy)

 

Czy twój syn błaga, żeby pozwolono mu zostać w domu, ponieważ nie chce odpowiadać na pytania przed całą klasą? Może twoja córeczka, widząc jakiegoś psa, za każdym razem domaga się przejścia na drugą stronę ulicy? (…) Książka dr Last to znakomity poradnik i źródło ważnych informacji, będących owocem 25-letniej pracy z dziećmi lękowymi i ich rodzinami. Można w niej znaleźć m.in. opisy technik relaksacyjnych i metod radzenia sobie ze stresem, które dziecko powinno wykorzystywać w celu zmniejszenia napięcia i poziomu lęku, a także wskazówki, w jaki sposób zachęcać malca, aby zamiast uciekać przed źródłem lęku, stawiał czoła trudnościom.” (Opis wydawcy)

Drodzy Rodzice! Dzięki temu poradnikowi dowiecie się, jak skutecznie łagodzić pojawiający się u dziecka niepokój i jak zaszczepić w nim pewność siebie.

 

Moje dziecko w szkole : poradnik dla rodziców i wychowawców / Ewa Góralczyk [oraz poszczeg. rozdz. oprac. Ewa Kozłowska i in.]. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2008

Prezentowana książka to poradnik zawierający rzetelne i wartościowe informacje dla rodziców i wychowawców. Rodzice, dzięki tej książce, dowiedzą się:

  • jak zrozumieć dziecko i jego potrzeby, budować z nim dobry kontakt?
  • czego oczekiwać od szkoły w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • jak wspierać dziecko niepełnosprawne oraz z trudnościami?
  • jak funkcjonuje szkoła od środka?
  • jak nawiązać dobrą współpracę i uniknąć nieporozumień z nauczycielami?

„Moje dziecko w szkole” to lektura obowiązkowa dla wszystkich zatroskanych rodziców i wychowawców, którym zależy na właściwym funkcjonowaniu dzieci w szkole.

 

 

 

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

 

Polecamy poradniki dla rodziców JASPERA JUULA, znanego pedagoga i terapeuty rodzinnego, światowego autorytetu w dziedzinie wychowania

 

 Rodzina i dziecko z chorobą przewlekłą / Jesper Juul ; przekład Agnieszka Schönfeld. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2019

Dziecko z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością potrzebuje dokładnie tego samego co inne dzieci, tylko często bywa redukowane do swojej choroby.

W poradniku autor podpowiada rodzicom :

  • Jak zadbać o równowagę między chorobą a zdrowiem?
  • Jak wzmacniać odporność psychiczną dziecka?
  • Jak zaspokajać dziecięcą potrzebę poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za siebie?
  • Jak zmieniają się relacje, kiedy choroba staje się nowym „członkiem rodziny”?

  

 

Agresja – nowe tabu? : dlaczego jest potrzebna nam i naszym dzieciom? / Jesper Juul ; [przekł. Dariusz Syska]. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2013

W poradniku rodzice znajdą odpowiedzi na pytania :

  • Skąd bierze się agresja u dzieci?
  • Czy właściwie na nią reagujemy?
  • Jak uczyć dziecko radzenia sobie z silnymi emocjami?
  • Co robić, kiedy rodzeństwo ze sobą walczy?

Wg autora poradnika zachowania agresywne u dzieci nie są przejawem złego charakteru, lecz ważnym sygnałem dla rodziców i nauczycieli. Czasami wskazują na chwilową frustrację, innym razem na głębszy problem. Na dorosłych spoczywa obowiązek zrozumienia tego przekazu oraz nauczenie dzieci przekształcania agresji w konstruktywne działanie.

 

 

Nastolatki : kiedy kończy się wychowanie? / Jesper Juul ; [przekł. Dariusz Syska]. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2014

  • Ile odpowiedzialności mogą udźwignąć nastolatki?
  • Co robić, kiedy nie radzą sobie w szkole?
  • Jak reagować na łamanie ustalonych reguł?
  • Czy można odbudować nadszarpnięte zaufanie?

Jeżeli zadajesz sobie podobne pytania, ta książka jest dla Ciebie, rodzicu! Kiedy dzieci kończą 10 lat, powoli wchodzą w wiek nastoletni. Cztery lata potem jest już za późno na wychowanie – twierdzi Jasper Juul. Jednak właśnie wtedy wielu rodziców próbuje w pośpiechu nadrabiać zaległości i naprawiać błędy. Niestety, takie turbowychowanie nie przynosi spodziewanych efektów. Rodzice wciąż mają duży wpływ na nastolatka, ale jako partnerzy, którzy poprzez swoje wartości i doświadczenie motywują go do odpowiedzialnego wejścia w dorosłość.

 

 

 

W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiemOkładka książki w pułapce mysli

Okres dorastania, buntu przeciwko wszystkim i wszystkiemu jest ciężkim czasem dla nastolatka i jego rodziców. Należysz do grupy dorosłych, którzy muszą znosić młodzieńcze humory czy sam nie radzisz sobie do końca z emocjami w czasie dojrzewania? W każdym z tych przypadków polecamy Ci książkę „W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” napisaną przez psychologów. Louise Hayes, Ann Bailey oraz Joseph Ciarrochi są także promotorami pozytywnego myślenia i motywują do zmian w życiu. Co proponują w swojej pozycji?

W książce autorzy radzą, w jaki sposób odnaleźć cel w życiu i czym powinieneś kierować się w dążeniu do szczęścia. Możliwe, że  rady te przydadzą się i Tobie, a może dodasz dzięki nim pewności siebie swojemu synowi lub córce?

„W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” to książka  napisana  prostym, zrozumiałym dla każdego językiem. Jej idea bez trudu dotrze do młodego czytelnika. Przekonaj się o tym sam po lekturze tej pozycji.

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

PBP

 

 

  • Gregory C. Keck, Regina M. Kupecky, Wychowanie zranionego dziecka: pomoc rodzinom adopcyjnym w zdrowieniu i rozwoju, Wyd. MRaciniewski Services, 2013

 

  • Jane Schooler, Betsy Keefer Smalley, Timothy J. Callahan, Zranione dzieci, uzdrawiające domy. Wyd. MRaciniewski Services, 2012

 

  • Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013

 

  • Deborah D. Gray, Adopcja i przywiązanie: praktyczny poradnik dla rodziców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010

 

 

rodziny adopcyjne i zastępcze

W książce „Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością” zaprezentowane zostały przeżycia i doświadczenia rodzinne osób, które przyjęły do rodziny adopcyjnej lub zastępczej niepełnosprawne dziecko. Bazą do jej opracowania były wywiady przeprowadzone z rodzicami z 20 rodzin adopcyjnych i zastępczych, które wychowują dziecko z niepełnosprawnością. W analizie zwrócono uwagę zarówno na wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć rodzice, jak i różne pozytywne aspekty z takim rodzicielstwem związane. Zebrano też wyniki opracowań na temat wychowania dziecka w rodzinie oraz aktualnych rozwiązań w zakresie sprawowania opieki zastępczej w Polsce i sytuacji rodzin (także adopcyjnych i zastępczych) z dzieckiem z niepełnosprawnością. Książka adresowana jest do rodziców adopcyjnych i zastępczych, osób rozważających podjęcie się takiej roli, a także pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych, osób zatrudnionych w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, centrach pomocy rodzinie i innych instytucjach, którzy w swojej pracy stykają się z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi i wszystkich zainteresowanych problematyką opieki zastępczej i niepełnosprawności.

Wychowanie bez przemocy  Zabawy i działania służące

Wychowanie bez przemocy rozwiązywaniu konfliktów

Autorka książki Lea Regine Koll w publikacji „Wychowanie bez przemocy. Zabawy i działania służące rozwiązywaniu konfliktów” pokazuje, jak wychowawcy w przedszkolu mogą sobie radzić w prosty sposób z konfliktami, do których często dochodzi między dziećmi.  Książka zawiera propozycje, które są istotną pomocą w kształtowaniu prawidłowych relacji w przedszkolu, świetlicy i szkole. Pokazuje, jak dzięki różnorodnym ćwiczeniom i zabawom uczyć dzieci lepszego rozumienia siebie oraz sprawiedliwego rozwiązywania sporów.

 

 

 

 

diagnostyka pedagogicznaDiagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne

Książka autorstwa Barbary Skałbanii omawia podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego oraz próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Jest również zbiorem informacji o źródłach, które zawierają prezentację narzędzi diagnostycznych oraz opisy ich zastosowania. Autorka przedstawiła w swojej książce także opisy testów i ankiet, wykorzystując własne doświadczenia diagnostyczne. Szczególne walory publikacji wynikają z jej praktycznych zastosowań i przydatności w działalności dydaktycznej.

 

 

 

 

 

Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli

profilaktyka w szkolePublikacja autorstwa Mirosławy Wieczorek-Stachowicz jest szczególnie polecana nauczycielom i pedagogom. Jest to cenna pomoc w organizowaniu działań profilaktycznych w szkole. Specjaliści znajdą w niej odpowiedzi na następujące pytania:  o czym warto pamiętać , planując godzinę wychowawczą czy wywiadówkę profilaktyczną dla rodziców?, jak przeprowadzić diagnozę sytuacji w klasie?,  jakie jest miejsce profilaktyki problemów alkoholowych w programie wychowawczym szkoły?

 

 

 

 

 

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań / Kazimierz Słupek. Wyd. 2. Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019

Książka skierowana do nauczycieli i specjalistów chcących uporządkować swoją wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form i metod pracy pozwalających zindywidualizować wobec nich wymagania, a także procedur udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i możliwości formalnych, jakie stwarza system oświatowy dla wyrównywania szans edukacyjnych. W książce przedstawiono propozycję arkuszy służących opracowaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

 

Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska. Warszawa : „Difin”, 2014

Poradnik przeznaczony dla nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. z dysleksją rozwojową, trudnościami w czytaniu i pisaniu, dyskalkulią, zaburzeniami mowy, z dziećmi słabowidzącymi i słabosłyszącymi). W książce znajdziemy omówienie podziału zdolności i cech charakteryzujących uczniów uzdolnionych, przykładowe programy edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej oraz programy wychowania fizycznego dla zdolnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej, a także charakterystykę dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym z uwzględnieniem Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. Wyd. 7. Kraków : „Impuls”, 2015

Książka adresowana do nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, z zaburzeniami z zakresu motoryki, mowy, myślenia pojęciowego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i niesprawnymi ruchowo. Przedstawione zabawy i ćwiczenia są dużą pomocą w zwalczaniu wszelkich deficytów rozwojowych dzieci młodszych o specjalnych potrzebach edukacyjnych; mogą być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci.

 

 

 

Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć                                            w metodyczne cnotySiedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty

Książka autorstwa Moniki Badeckiej – Kozikowskiej napisana jest żywym, barwnym językiem i ma charakter praktycznego poradnika. Powstała w wyniku analizy przeprowadzonych przez autorkę szerokich badań statystycznych. Autorka ujawnia wprawdzie i wytyka nauczycielom błędy metodyczne nazwane grzechami, ale tylko po to, żeby pomóc im nie popełniać więcej. Pokazuje, jak każdy z metodycznych grzechów przekuć w metodyczną cnotę – czyli, jakie zmiany wprowadzić w sposobie nauczania, żeby stać się świetnym nauczycielem, za którym przepadają jego uczniowie.

 

 

 

Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość / red. nauk. Marta Jerzak. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość / red. nauk. Marta Jerzak. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016

Książka dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych. „Zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego przygotował kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń: depresyjnych (a także myśli i tendencji samobójczych), więzi, zachowania, lękowych, obsesyjno-kompulsywnych, odżywiania i wielu innych. Książka zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym (…).” [od Wydawcy]

 

 

 

Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasieDziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : „Impuls”, 2007

„Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli postępować z dzieckiem stosownie do jego możliwości i ograniczeń, a także wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej (…)”. [fragment „Wprowadzenia”]

Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci oraz agresję i zaburzenia zachowania.

 

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

 Książka ” Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej” autorstwa Kingi Musialskiej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja obejmująca całościowo problem odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej. Obejmuje następujące zagadnienia : środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i rodzaje odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia przez rówieśników i czynniki z nimi związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia przez rówieśników nie został z nim sam.

 

 

 

 

Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm inauczyciel z pasją zaangażowanie w pracy

 Nauczanie to zajęcie dla odważnych, wymagające zaangażowania i determinacji. Szkoła to miejsce intelektualnych wyzwań również dla nauczycieli. Jak zachować entuzjazm, znaleźć czas na refleksję nad własnym warsztatem i wartościami, nie ulec zniechęceniu i wszechobecnej beznadziei?

Autor książki Christoper Day przypomina w swojej publikacji, jak wielką rolę w życiu nauczyciela odgrywa pasja oraz jakim zagrożeniem jest jej brak. Książka skierowana jest do wszystkich dydaktyków, przyszłych i początkujących nauczycieli oraz do uprawiających ten zawód od wielu lat.

 

gry i zabawyGry i zabawy na dobry klimat w grupie

Książka autorstwa Brigit Fuchs to propozycja 160 zabaw dla grup z każdego przedziału wiekowego. Publikacja stanowi ciekawą możliwość stworzenia stabilnego, pełnego zaufania i partnerskiego klimatu grupowego. Nadają się one również doskonale dla mieszanych pod względem                                                             wiekowych grup i rodzin.

 

POLSKA DA RADĘPOLSKA DA RADĘ okładka

Drodzy Nauczyciele!

Nadszedł upragniony czas wakacji, urlopu i odpoczynku. Polecamy do przeczytania książkę Jakuba Parady pt .”POLSKA DA RADĘ”, która jest osobistym przewodnikiem po najciekawszych zakątkach naszego kraju. W publikacji tej  znajdziemy dziesięć weekendowych wypadów w fascynujące miejsca w Polsce widziane okiem specjalisty od taniego podróżowania.

 

Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje 

Polecamy książkę „Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje” w której autor dr Guy Winch  opisuje praktyczne sposoby radzenia sobie z urazami psychologicznymi w codziennym życiu. Książka może nieść psychologiczną pierwszą pomoc w przypadku zranienia uczuć. Jest podstawową lekturą dla każdego, kto pragnie stać się bardziej odporny na odrzucenie, wzmocnić swoje poczucie własnej wartości oraz uwolnić się od urazów i zahamowań, które uniemożliwiają mu rozwój osobisty.

 

Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat : [praktyka uważności dla nauczycieli i uczniów] / Thich Nhat Hanh, Katherine Weare. Szczęśliwi nauczyciele zmieniają światWarszawa : Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja, cop. 2018

 

Thich Nhat Hanh to niekwestionowany autorytet w zakresie nauki mindfulness. „Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat” jest pierwszym oficjalnym przewodnikiem po mindfulness dla nauczycieli, który pomaga im osiągnąć spokój i harmonię w codziennych działaniach. To zaś bezpośrednio przekłada się na wyniki ich pracy i efekty nauczania. Książka zawiera proste kroki, które pomagają nauczycielom w praktykowaniu uważności na wszystkich szczeblach edukacji. Autorzy pokazują nauczane przez siebie podstawowe techniki, a także prezentują wskazówki od nauczycieli wykorzystujących praktykę uważności podczas pracy. Obszerne przykłady konkretnych działań, wskazówki i szczegółowe instrukcje pomagają zrozumieć, na czym polega praktyka uważności i w jaki sposób może pomóc w codziennej pracy nauczyciela.

 

 

 

witajcie w krainie zabawyWitajcie w krainie zabawy. Scenariusze pomysłowych spotkań z dziećmi  i rodzicami.

Polecamy książkę autorstwa Marioli Malkiewicz w której nauczyciele, animatorzy, wodzireje oraz rodzice znajdą wiele pomysłów na konkursy sprawnościowe, quizy, zabawy przy muzyce, zabawy z rymowankami, szczegółowe wytyczne dotyczące wystroju sali, ubioru uczestników i czasu trwania spotkań.

 

 

 

Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki

Badania potwierdzają fakt, że napady lęku i paniki mają swój początek w okresie dorastania. Jeżeli dziecko uskarża się na kołatanie serca, pocenie się, drżenie ciała, spłycony oddech lub jego brak, mdłości, bóle brzucha czy dreszcze, może to oznaczać, że cierpi ono na zaburzenia lękowe. Autorzy publikacji S.G. Mattis i T.H.Ollendick umożliwiają nam zapoznanie się z podstawami wiedzy na ten temat i wskazują przydatne narzędzia diagnostyczne, służące rozpoznaniu tego trudnego problemu u nastolatków.

Poradnik jest przeznaczony dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, rodziców, czyli  wszystkich tych osób dla których ważny jest pomyślny rozwój młodych ludzi.

 

Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży.

Sposoby przeciwdziałania i reagowania

 Depresja i próby samobójcze młodzieży to poważny problem i istotny problem współczesnych czasów. Autor książki Alan Carr przedstawia definicje omawianych zjawisk a także czynniki ryzyka i wskazują kryteria ich oceny, służące znalezieniu odpowiedniej interwencji. Prezentowana publikacja ma za zadanie pomóc nauczycielom, psychologom szkolnym, pedagogom i rodzicom rozpoznać symptomy obniżonego nastroju u młodego człowieka i podpowiedzieć, jak zareagować w sytuacji zagrożenia samobójstwem.

 

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

 

 

Skuteczny nauczyciel – skuteczna szkoła. Przewodnik po efektywnym nauczaniu

Książka autorstwa Zuzanny Kołacz-Kordzińskiej to zbiór przydatnych informacji oraz interesujących pomysłów na podniesienie jakości i efektywności nauczania w szkole. Zbiór przydatny każdemu nauczycielowi, na każdym etapie kształcenia. Bowiem, nauczyciele powinni wspierać uczniów w ich dążeniu do efektywnego uczenia się, w rozwoju ich kreatywnego i twórczego myślenia, w ich naturalnym zainteresowaniu otaczającym światem.

 

 

 

 

Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli

Autor publikacji Julian Piotr Sawiński przedstawia w poradniku różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia. Podaje wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie, które mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.

 

 

 

 

ZABAWY Z KSIĄŻKĄ W PRZEDSZKOLU, W DOMU I W SZKOLE / Katarzyna Klimek-Michno. Kraków : CEBP 24.12, 2018ZABAWY Z KSIĄŻKĄ W PRZEDSZKOLU

Publikacja skierowana do nauczycieli, bibliotekarzy i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Czytelnik znajdzie tu wiele przykładów zabaw inspirowanych literaturą dziecięcą – tematycznych, językowych, muzyczno-ruchowych czy plastycznych. Poza kreatywnymi pomysłami zabaw z książką i na temat książki nauczyciele znajdą tu również gotowe pomysły na wydarzenia kulturalne w przedszkolu, pedagogizację rodziców, a także wzór ankiety na temat czytelnictwa i promocji literatury.

Jeśli szukasz pomysłów na rozbudzenie u dzieci miłości do literatury, sięgnij śmiało po tę pozycję!

Więcej o książce w recenzjach :

 

 

Szkoła dialogu. Scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami.

Czy można sobie wyobrazić szkołę bez rodziców? Oczywiście nie. Rodzice zawsze stoją za dzieckiem. A bez dziecka nie byłoby szkoły i niepotrzebni byliby nauczyciele.

Barbara Charczuk autorka publikacji proponuje 19 scenariuszy spotkań, których tematyka porusza istotne problemy wychowawcze. W książce znalazły się odpowiedzi na wiele ważnych pytań dotyczących organizowania współpracy z rodzicami a także propozycja wsparcia rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez udział w zajęciach edukacyjnych.

 

Mediacja szkolna jako nowoczesny sposób rozwiązywania konfliktów w szkole.Okładka

Współczesna szkoła jest miejscem nie tylko zdobywania wiedzy i umiejętności przez uczniów, ale także pojawiania się różnorodnych konfliktów. Najczęściej są one rozwiązywane przez dyrektora, wychowawcę, nauczyciela czy pedagoga szkolnego. Dziecko również uczy się w szkole radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. W celu wzbogacenia metod wychowawczych oraz rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych zaleca się stosowanie w szkołach mediacji. Czym jest mediacja? W jakich sytuacjach można próbować mediacji? Jakie procedury obowiązują przy postępowaniu mediacyjnym? Kto może zostać mediatorem?   Gdzie można zdobyć uprawnienia mediatora? Jakie są etapy mediacji szkolnej? Odpowiedzi na wszystkie te  pytania znajdziemy w artykule pt.” Mediacja szkolna jako nowoczesny sposób rozwiązywania konfliktów w szkole” autorstwa Eweliny Ewy Jackiewicz, który znajduje się w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole” , nr 4 z 2021r.

 

 Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży.Okładka Cyberprzemoc

Nowe media, głownie Internet i telefony komórkowe zmieniły nasze życie społeczne. Osoby młode stanowią w Polsce, jak również w wielu innych krajach, grupę najaktywniej korzystającą ze współczesnych technologii komunikacyjnych.  Książka zawiera porady dla nauczycieli, rodziców i uczniów na temat tego, jak radzić sobie z incydentami cyberprzemocy oraz jak zapobiegać pojawianiu się takich problemów. Autorki publikacji Robin M. Kowalski, Susan P. Limber oraz Patricia W. Agatston prezentują  w książce najlepsze techniki prewencyjne i strategie pozwalające skutecznie walczyć z przemocą szkolną prowadzoną kanałami elektronicznymi.

 

 

 

 

Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli.Okładka

Czy masz kłopoty z identyfikacją i wsparciem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Twojej klasie? Jeżeli tak to książka „ Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli” autorstwa Jenny Thompson w przekładzie Jolanty Bartosik pomoże Tobie w rozpoznawaniu, rozumieniu i wspieraniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W tej publikacji znajdziesz opisy przypadków uczniów z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD), zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym i zaburzeniami zachowania, dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu a także niepełnosprawnością słuchową oraz niepełnosprawnością wzrokową. Książka zawiera również omówienie siedmiu typów SPE wraz z praktycznymi wskazówkami, jak pracować z uczniem.

 

 

 

Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii.

 Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżąTechniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii.

Pedagodzy, nauczyciele i rodzice borykają się z wieloma trudnościami wychowawczymi. Gabriela Dobińska oraz Angelika Cieślikowska – Ryczko autorki książki „ Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi  i młodzieżą” prezentują relaksacyjne metody oddziaływań pedagogicznych. Publikacja zawiera konspekty zajęć, które można wykorzystać w szkołach, przedszkolach, świetlicach , placówkach resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych a także podczas indywidualnej pracy w domu. Autorskie warsztaty dedykowane są dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym.

 

 

 

Jak pracować z uczniami kl. IV-VIII w czasie pandemii ?

Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna poleca do przeczytania artykuł pt. „Jak pracować z uczniami kl. IV-VIII w czasie pandemii?” autorstwa Moniki Sochackiej znajdujący się w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole” , nr 3 z 2021r.

W artykule autorka porusza jakże aktualną problematykę pracy zdalnej. Opisuje na podstawie własnych doświadczeń na co zwrócić uwagę, pracując ze starszymi klasami w czasie pandemii oraz jak biblioteka szkolna może zrealizować spotkanie autorskie online. Z artykułu dowiemy się także jak zorganizować kontakt z uczniami i ich rodzicami a także nauczycielami przedmiotowcami.

Okładka czasopisma praca zdalna

Katalog
on-line

Materiały
edukacyjne

Wystawy
on-line

Zaproponuj
do zbiorów

Aktualności

O bibliotece

Zasady korzystania
z biblioteki

Warto
przeczytać

Oferta
i wspomaganie
szkół

Czasopisma

Zestawienia
bibliograficzne

Otwarte
zasoby
edukacyjne