Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone : skuteczny trening umiejętności / Richard Guare, Peg Dawson, Colin Guare. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019

Poradnik dla rodziców i opiekunów nastolatków, pomagający radzić sobie z wyzwaniami wychowawczymi. Jeżeli twój nastolatek nie radzi sobie z codziennymi obowiązkami, notorycznie spóźnia się do szkoły, zapomina o różnych sprawach i nie potrafi utrzymać porządku w pokoju – ta książka jest dla ciebie!  Autorzy książki twierdzą, że przyczyną takich problemów może być niedostatek umiejętności wykonawczych, takich jak zdolność do planowania, ocena ryzyka, kontrolowanie emocji, skupianie uwagi czy samodzielna praca. Zaproponowana przez nich sprawdzona w praktyce metoda wskazuje rodzicom, jak wychować dzieci na odpowiedzialnych i niezależnych młodych ludzi. Książka pomaga również zrozumieć fizjologię dorastających dzieci, rozwój ich mózgu i kształtowanie się osobowości, a także pokazuje, w jaki sposób ułożyć relacje z dzieckiem oraz przygotować je do wejścia w dorosłość.

 

 

Tweens, czyli Prawie nastolatki : poradnik dla rodziców dzieci od 8 do 13 lat / Sarah Ockwell-Smith. Warszawa : Laurum, 2022

Autorka książki, Sarah Ockwell-Smith, to ceniona ekspertka w dziedzinie rodzicielstwa. W prezentowanym poradniku przygotowała zestaw praktycznych porad dla rodziców dzieci określanych w Stanach Zjednoczonych słowem „tweens”. Są to dzieci w przedziale wiekowym od 8 do 13 lat, które nie są już małe, ale nie są jeszcze pełnoprawnymi nastolatkami. Ten wyjątkowy okres w życiu młodych ludzi, czas między dzieciństwem a dorosłością,  jest bardzo wymagający dla ich rodziców. W poradniku znajdą oni odpowiedzi na pytania :

  • Dlaczego dzieci w tym wieku tak często miewają zmienne humory, bywają aroganckie i leniwe?
  • Jak sprzyjać dobrej formie psychicznej i fizycznej swojego dziecka?
  • Jak ograniczyć mu czas spędzany przed ekranem?
  • Jak wspierać swoje dziecko w walce ze szkolnym stresem?
  • Jak pomóc dziecku w przypadku wczesnych przyjaźni i miłości?

 

 

 

 

 

 

100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD / Francine Lussier. Gdańsk : „Harmonia Universalis”, 2020

Polecamy poradnik skierowany do rodziców, nauczycieli i młodzieży zmagającej się z ADHD – zaburzeniem rozwojowym o podłożu neurologicznym. ADHD pojawia się przed siódmym rokiem życia i objawia się niemal ustawicznymi deficytami uwagi bądź nadaktywnością i impulsywnością. Autorka poradnika, doktor neuropsychologii z wieloletnim doświadczeniem, łączy podejście specjalistyczne z osobistymi spostrzeżeniami, sama bowiem mierzyła się z trudnościami związanymi z nadpobudliwością w dzieciństwie i w dorosłym życiu. Dzięki temu przedstawione przez nią pomysły, praktyczne porady dla rodzica, nauczyciela i młodego człowieka są nie tylko proste, ale i rzeczowe.

 

 

 

 

 

 

Jak mówić, gdy dzieci nie słuchają : marudzenie, kłótnie, histeria, bunt i inne wyzwania dzieciństwa / Joanna Faber i Julie King. Poznań : Media Rodzina, cop. 2022

Prezentowany poradnik należy do znanej i cenionej przez rodziców serii książek poświęconych komunikacji z dziećmi. Autorki poradnika – Joanna Faber i Julie King  –  opierając się na doświadczeniach z wieloletniej współpracy z rodzicami i nauczycielami, przedstawiają w książce niezbędne narzędzia, jak radzić sobie z konfliktami. Część pierwsza książki zawiera praktyczne wskazówki dla rodziców, jak zachowywać się w sytuacjach konfliktowych z dziećmi, począwszy od przedszkolaków, a na nastolatkach skończywszy. Część druga natomiast porusza trudne tematy dotyczące komunikacji międzypokoleniowej. Autorki prezentują historie z życia wzięte i na ich podstawie próbują znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące najtrudniejszych wyzwań, z jakimi mogą borykać się rodzice.

Z poradnika mogą skorzystać nie tylko rodzice, ale także wszyscy dorośli, którzy mają kontakt z dziećmi. Dzięki opisanym narzędziom komunikacji, dzieci będą chętniej z nami współpracować, mniej walczyć między sobą, a nasze więzi z dziećmi ulegną wzmocnieniu.

 

 

 

 

 

Co ogłupia nasze dzieci? : nowe media jako wyzwanie dla rodziców / Jürgen Holtkamp. Kraków : „Salwator”, cop. 2011

Jak dalece media wpływają na nasze dzieci? Czy świat medialny pomaga wychowywać, czy raczej w tym przeszkadza? A może ma wyłącznie negatywny wpływ i dzieci trzeba przed nimi chronić jak najdłużej?

Prezentowana książka J. Holtkampa stanowi próbę odpowiedzi na powyższe pytania. We współczesnym świecie nawet najtroskliwsi rodzice nie są w stanie powstrzymać dzieci przed kontaktem z mediami. Komputer, internet czy telefon komórkowy są wszechobecne, towarzyszą młodym ludziom na co dzień, a zatem podstawowym problemem jest nauczenie ich właściwego używania nowoczesnych mediów. W poradniku rodzice znajdą wiele przydatnych rad, jak postępować z dziećmi, aby umieli uniknąć cyfrowych pułapek.  Książka porusza takie problemy, jak : cybermobbing, pornografia w internecie, dziecko jako autor bloga, wirtualni przyjaciele, uzależnienie od telefonu komórkowego i gier komputerowych, korzystanie z portali społecznościowych czy kupowanie przez internet.

PRZEJDŹ DO KATALOGU

 

 

 

 

Niska samoocena u dzieci : praktyczny poradnik dla specjalistów i rodziców / Margot Sunderland. Sopot : GWP, 2019

Celem prezentowanego poradnika jest dostarczenie rodzicom i specjalistom wiedzy na temat źródeł i znaczenia niskiej samooceny u dzieci oraz praktycznych wskazówek, jak budować u nich poczucie własnej wartości. Z czym wiąże się niska samoocena u dzieci? Wg autorki, licencjonowanej terapeutki, dzieci z niską samooceną czują się nieważne, nie lubią siebie, mają poczucie, że nie są wystarczająco dobre, są samokrytyczne, nieustannie spodziewają się kolejnych porażek. Często unikają konfrontacji, zaniżają znaczenie własnych osiągnięć, wycofują się z zamierzonych działań. Mogą być też bardziej podatne na zaburzenia psychiczne. W odróżnieniu od nich dzieci z wysoką samooceną są otwarte na nowe wyzwania i często odnoszą sukcesy mimo napotkanych przeciwności.

Dzięki lekturze tego poradnika można dowiedzieć się :

  • na czym polega dziecięce poczucie bezwartościowości;
  • co mówić dziecku, które uważa, że jest bezwartościowe i jak z nim postępować;
  • jak pomóc dziecku rozmawiać o negatywnych uczuciach do samego siebie i je przepracować;
  • jakie korzyści z pracy z psychologiem lub terapeutą mogą odnieść dzieci z niską samooceną.

 

 

 

 

Jak się uczyć, aby się (nie) nauczyć : wszystko o (nie)uczeniu się (w 39 lekcjach) / Jasminka Petrović, Ana Pešikan. Poznań : Księgarnia Świętego Wojciecha, 2006

Celem tego zabawnego i przewrotnego quasi-poradnika jest udzielenie pomocy:

  • dorosłym, aby wiedzieli, w jaki sposób skutecznie zachęcić dzieci do nauki,
  • uczniom, aby zrozumiały sens ich szkolnego trudu,
  • wszystkim pozostałym, aby spojrzeli na świat z przymrużeniem oka.

Autorki Jasminka Petrović i Ana Pešikan przekonują nas w przewrotny sposób, że warto zdobywać wiedzę. W przeciwnym wypadku możemy podzielić los głównego bohatera książki, którego niezwykłe przygody przedstawiają barwne ilustracje. Zachęcamy do lektury tej przewrotnej, zaskakującej i wciągającej książki!

 

 

 

 

 

Gotowi do szkoły? Start! : podręcznik przetrwania dla dzieci i rodziców / Lynn Jenkins ; przekł. Aleksandra Gietka-Ostrowska, Jerzy Malinowski.  Warszawa : Buchmann, cop. 2015

Na początek roku szkolnego proponujemy lekturę poradnika dla rodziców i opiekunów dzieci, które właśnie rozpoczęły szkolną edukację. Autorka tego swoistego „podręcznika przetrwania”, psycholożka Lynn Jenkins, zawarła w nim wskazówki, jak bliscy świeżo upieczonych uczniów mogą im pomóc i wesprzeć emocjonalnie w tym ogromnie stresującym okresie życia.

Z książki Jenkins dowiedzą się:

  • Jak radzić sobie z niepokojem pierwszaka i pomóc mu nawiązać pierwsze szkolne przyjaźnie?
  • Jak wzmocnić u dziecka poczucie własnej wartości oraz bezpieczeństwa?
  • Jak nauczyć odporności i nie ulegania szkolnym dręczycielom?
  • Jak przejąć kontrolę nad chaosem i pomóc pierwszoklasiście w tym trudnym okresie zmian?

 

 

 

 

Wakacyjne lektury dla rodziców

 

Tata w budowie : felietony o tym, jak być ojcem i zwariować (ze szczęścia) / Tomasz Bułhak. Warszawa : „Albatros”, 2016

Zbiór inspirujących felietonów o pełnych emocji zmaganiach świeżo upieczonego taty z atrakcjami, jakich dostarcza obcowanie z niemowlakiem. Autor książki, Tomasz Bułhak, były pracownik korporacji, zawsze chciał pisać, lecz nie wiedział o czym – dopóki nie urodziła mu się córka, Zu.

„Już chwilę po urodzeniu się Zu pojawił się pomysł:  może zacząć pisać bloga… Po co? Jeśli coś mnie zachwyca, muszę się tym podzielić. Ale spokojnie – to nie będzie cukierek o tym, jakim cudem jest ojcostwo. Będzie o nieustannym odkrywaniu nowych perspektyw i o życiowych sytuacjach, które trzeba redefiniować, bo na scenie pojawił się nowy aktor – dziecko. Dla kogo? Tata w budowie to rzecz dla tych, którzy walczą na podobnym froncie albo taką walkę w najbliższym czasie przewidują. Dla tych, których ciekawi subiektywny męski punkt widzenia w temacie nieopierzonego rodzicielstwa.” [od wydawcy]

Dodatkowym atutem książki są zabawne ilustracje Marii Apoleiki, autorki kultowego bloga „Psie Sucharki”.

 

 

 

 

„Wychowanie przez czytanie” 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

 

https://padlet.com/wypozyczalniapbpostroda/w3o5lva278c4hgfi

 

 

ADHD/ADD : jak pomóc dziecku ogarnąć chaos / Cheryl R. Carter. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, cop. 2012

Rodzice dziecka z ADHD/ADD mają często uczucie, jakby mieszkali na polu bitwy. Nieustannie toczą walkę o uwagę dziecka, rozrzucone skarpetki, zachowanie przy stole, nieodrobione lekcje, zgubione zeszyty…  Autorka poradnika – terapeutka rodzinna (…) – udziela praktycznych rad, w jaki sposób nadpobudliwe i rozpraszające się dziecko nauczyć porządku, systematycznej pracy i nauki. Poradnik przeznaczony jest przede wszystkim dla rodziców, ale będzie też przydatny dla nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z dziećmi z ADHD/ADD.

[Od Wydawcy]

 

 

 

 

 

Stres dziecka czyli Jak pomóc w trudnych sytuacjach / Dorota Kalinowska. Warszawa : „Świat Książki”, 2014

Autorka poradnika, psycholożka i terapeutka, przekonuje, że jest duża różnica w postrzeganiu rzeczywistości przez dzieci i przez osoby dorosłe. Często to, co dla nas jest normalne i bezpieczne, dziecko może odebrać jako zagrażające. Poradnik dostarcza rodzicom i opiekunom wiedzy na temat stresu u dzieci. Podczas lektury książki dowiedzą się :

  • jak przebiega rozwój emocjonalny dziecka,
  • z czego wynika i jak rozpoznać stres u dziecka,
  • jakie są najczęstsze sytuacje stresowe u dzieci oraz jak rozładowują napięcie emocjonalne.

Autorka przedstawiła w książce wiele praktycznych wskazówek, opierając się nie tylko na wiedzy z psychologii czy pedagogiki, ale także na doświadczeniu wielu rodziców

 

 

 

 

 

Co się dzieje w mojej głowie : jak zacząć z dzieckiem rozmowę o zdrowej głowie? / Molly Potter ; ilustracje Sarah Jennings. Warszawa : Wydawnictwo Tadam, [2019]

Książka dla dzieci o uważności, emocjach i relacjach. Rodzice znajdą tu doskonałe punkty zaczepienia, by zacząć z dzieckiem rozmowę na te tematy. Dlatego „Co się dzieje w mojej głowie” jest lekturą obowiązkową dla każdego rodzica świadomego, czemu zdrowa głowa jest ważna. Książka porusza takie zagadnienia, jak: pozytywny obraz siebie, inteligencja emocjonalna, relacje i uważność. Zachęca dzieci, by jak najwcześniej nabrały zdrowych nawyków i wypracowały skuteczne strategie radzenia sobie z trudnościami. Została napisana w ciepły, przyjazny dziecku sposób i pomoże ustanowić solidne fundamenty, na których dziecko w przyszłości będzie budować swoje zdrowie psychiczne i emocjonalne.

 

 

 

 

 

 

Nietoksyczne rodzicielstwo : jak mądrze wychowywać dzieci / Robert W. Firestone.  Warszawa : Jacek Santorski & CO, 2007. (Seria: Psychologia na Co Dzień)

O tym, jak niełatwym zadaniem jest wychować dziecko, wie każdy rodzic. Dla tych, którzy szukają informacji i chcą posiłkować się wiedzą specjalistów z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej zapraszamy do sięgnięcia po książkę pt. „Nietoksyczne rodzicielstwo”. Autor książki, psycholog Robert Firestone, pisze o rodzicach, którzy życzą własnym dzieciom jak najlepiej, ale nieodpowiednim postępowaniem powodują w ich psychice nieodwracalne zniszczenia. Prostym i przystępnym językiem stara się odpowiedzieć na trudne pytania :
• Dlaczego rodzice, mimo całego ogromu pozytywnych uczuć, tak często zachowują się w sposób, w którym trudno doszukać się jakiejkolwiek wrażliwości, miłości czy choćby przyjaźni?
• Dlaczego rodzice, chcąc wpoić swojemu potomkowi poczucie niezależności i zaufanie do starszych, wymagają od niego zarazem konformistycznego dostosowania i pełnej wręcz uległości?
• Dlaczego w końcu zaszczepiają w nich apatię, mimo iż w istocie pragną rozwijać ich spontaniczność i witalność?
Prezentowana książka jest próbą wyjaśnienia owych sprzeczności i bezbolesnego zaradzenia ich negatywnym skutkom w sferze wychowawczej.

 

 

 

Polecamy poradniki wychowawcze

z wydawnictwa MUZA

 

Jak kochać swoje dziecko i wyznaczać mu granice / Jerry L. Wyckoff, Barbara C. Unell. Warszawa : „Muza”, 2021

Poradnik dla rodziców, który pomaga w zrozumieniu zachowań swoich dzieci. Twoje dziecko ma napady złości, nie chce jeść albo marudzi? Często się kłócisz ze swoim dzieckiem? Uwierz, że nie tylko Ty! Autorzy książki przygotowali ponad sto praktycznych rozwiązań dla rodziców, którzy nie radzą sobie z wychowaniem dzieci. Poradnik ukazuje, w jaki sposób budować pozytywne i empatyczne relacje, wspierać swoje dzieci, zapewniać niezbędną ochronę oraz jak radzić sobie z napadami złości. Ponadto daje wskazówki, co robić w sytuacjach konfliktowych, a także, w jaki sposób zapobiegać kolejnym problemom wychowawczym.

 

 

 

Jak nie zgubić dziecka w sieci? / Zyta Czechowska, Mikołaj Marcela. Warszawa : „Muza”, 2021

  • Czy zabraniać dziecku grać w gry komputerowe?
  • Czy ograniczać czas ekranowy?
  • Jakie pułapki czyhają na dziecko w internecie?
  • Na czym polega współczesne cyfrowe dzieciństwo i czym jest cyfrowe rodzicielstwo?
  • Jak nowe technologie zmieniają nas samych i świat wokół nas?

W poradniku znajdziemy odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Autorzy książki dostarczają rodzicom i opiekunom wiedzy o zaletach i wadach nowych technologii oraz praktycznych rozwiązaniach, dzięki którym mogą ograniczyć zagrożenia związane z internetem i uczynić cyfrowy świat sprzymierzeńcem w procesie efektywnej edukacji i rozwoju swoich dzieci.

 

 

Jak nie krzyczeć na swoje dziecko : wychowanie bez złych emocji / Carla Naumburg. Warszawa : „Muza”, 2021

Prosty, przystępny i pełen humoru poradnik dla wszystkich zapracowanych, zmęczonych i przeciążonych obowiązkami rodziców, którzy chcą zwalczać negatywne uczucia oraz nauczyć się  zachowania odpowiedniej postawy w sytuacjach kryzysowych. Szczere i empatyczne wskazówki ułatwiają opanowanie złości, prezentując alternatywę dla klasycznego krzyczenia. Autorka, zajmująca się psychoterapią,  pomaga w poradzeniu sobie z desperacją, ale również pokazuje wskazówki, jak stać się bardziej pozytywnymi rodzicami, lepiej uczestniczącymi w życiu dziecka.

 

 

 

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz poprawić relacje z otoczeniem?

Polecamy rodzicom, wychowawcom i osobom zainteresowanym książki poradnikowe, które można zaproponować młodzieży mającej problemy emocjonalne i behawioralne. W prezentowanych poradnikach można znaleźć wskazówki i rady, jak radzić sobie z trudnymi emocjami oraz jak kształtować właściwe relacje z innymi ludźmi.

link do zestawienia poniżej:

Jak radzić sobie z trudnymi emocjami…2.

 

 

 

Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki

Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki / Elżbieta Maria Minczakiewicz. Kraków : „Impuls”, 2006

W książce znalazły się przykłady konspektów i scenariuszy do wykorzystania w pracy z dziećmi przedszkolnymi, jak i dziećmi starszymi z poważnymi deficytami rozwoju intelektualnego. Z książki mogą korzystać specjaliści (nauczyciele przedszkoli, pedagodzy specjalni, logopedzi), ale również rodzice dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy niejednokrotnie aktywnie włączają się do pracy na rzecz przedszkola czy szkoły. W opracowaniu znajdą oni wiele przykładów i propozycji zadań, które dziecko może rozwiązywać, wesoło i efektywnie się bawiąc, a przy tym przyjemnie spędzając czas z dorosłymi. Wspólna zabawa z kochanymi i kochającymi osobami pozwoli skutecznie je zaktywizować i zachęcić do efektywnej współpracy na rzecz swego rozwoju.

 

 

 

Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : „Impuls”, 2007

„Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli postępować z dzieckiem stosownie do jego możliwości i ograniczeń, a także wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej (…)”. [fragment „Wprowadzenia”]

Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci oraz agresję i zaburzenia zachowania.

 

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnejOdrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

 Książka ” Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej” autorstwa Kingi Musialskiej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja obejmująca całościowo problem odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej. Obejmuje następujące zagadnienia : środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i rodzaje odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia przez rówieśników i czynniki z nimi związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia przez rówieśników nie został z nim sam.

 

 

 

Na początek roku szkolnego polecamy poradniki dla rodziców i pedagogów, którzy poszukują konstruktywnych rozwiązań i sprawdzonych metod wspierających rozwój dziecka!

 

Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? / Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. Warszawa : Edgard, 2015Szkolne wyzwania : jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu? / Monika Gregorczuk, Barbara Kołtyś. Warszawa : Edgard, 2015

Jak pomóc dziecku w adaptacji do rzeczywistości szkolnej oraz przezwyciężeniu tremy i nieśmiałości? Jak chwalić je i motywować do nauki, nauczyć radzenia sobie z agresją rówieśników oraz konstruktywnego wyrażania własnych emocji?

Na wiele wyzwań można się przygotować! Ten poradnik to obowiązkowa lektura dla zaangażowanych i świadomych rodziców, których dzieci wkrótce rozpoczną obowiązek szkolny lub wchodzą w okres dorastania, a także dla pedagogów i psychologów dziecięcych pracujących z uczniami w każdym wieku. Pomoże zrozumieć potrzeby dziecka, rozwijać jego możliwości i wiarę we własne siły, przeciwdziałać wielu problemom, a także budować wzajemne porozumienie.  W poradniku m.in.:

  • przykłady scenek i możliwych sposobów postępowania w konkretnych sytuacjach, np. gdy nauczyciel nie reaguje w ważnej sprawie, gdy dziecko spotyka się z niesprawiedliwą krytyką lub jest świadkiem przemocy w szkole
  • kwestionariusze dla rodziców, nauczycieli i pedagogów, które pomogą rozpoznać niepokojące zachowania u dzieci i w porę zareagować
  • szeroki zakres tematów związanych z funkcjonowaniem dziecka w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym.

 

 

Jak pomóc dziecku się uczyć? : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Dorota Skwark. Kielce : Wydawnictwo MD Monika Duda, cop. 2008Jak pomóc dziecku się uczyć? : poradnik dla rodziców i nauczycieli / Dorota Skwark. Kielce : Wydawnictwo MD Monika Duda, cop. 2008

Dziecko zwykle chętnie podejmuje się nowych zadań. Od urodzenia chęć poznawania otaczającego je świata, a więc nauka, jest dla niego czymś naturalnym. Czasem zmienia się to, gdy pociecha wyruszy do przedszkola czy szkoły. I nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje. Wtedy potrzebna jest większa uwaga i wsparcie dorosłych.

Książka ta podpowiada rodzicom i wychowawcom, w jaki sposób mogą pomóc dziecku, aby nauka nie była dla niego przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością. Pomaga je lepiej poznać i zrozumieć, a wszystko po to, aby bezpiecznie poprowadzić je do sukcesu.

 

Jak wspierać dziecko w nauce : niezbędnik aktywnego rodzica / Małgorzata Taraszkiewicz [et al.]. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, cop. 2009.Jak wspierać dziecko w nauce : niezbędnik aktywnego rodzica / Małgorzata Taraszkiewicz [et al.]. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, cop. 2009.

Wspieranie rozwoju ucznia to rola zarówno rodziców jak i szkoły. Każde dziecko ma prawo do sukcesu szkolnego i do rozwijania palety swoich talentów. Każdy rodzic pragnie, aby jego pociecha dobrze się rozwijała, rosła zdrowo i była szczęśliwa. Szkoła powinna stworzyć warunki dla realizacji tego celu, ale tylko wspólne działanie rodziców i szkoły przyniesie oczekiwane rezultaty.

W poradniku – wiele praktycznych informacji na temat rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym, jego potrzebach, małych i dużych problemach szkolnych. A także mini przewodnik dla rodziców sześciolatków, który pomoże ocenić, czy dziecko jest już gotowe zostać uczniem. Do poradnika dołączona jest płyta CD zawierająca m.in. plakaty edukacyjne, mini kurs umiejętności wychowawczych, zestaw zabaw rozwijających różne sfery rozwoju dziecka do wykorzystania w każdej sytuacji.

 

Gry i zabawy na wakacje

Drodzy rodzice!

Wspólne chwile z najbliższymi w czasie wakacji to najlepszy sposób na odpoczynek. W proponowanych przez nas książkach znajdziecie propozycje gier i twórczych zabaw, dzięki którym nie tylko ciekawie, ale też pożytecznie spędzicie wolny czas ze swoimi dziećmi. Wszystkie pozycje można wypożyczyć w naszej Bibliotece. Zapraszamy!

Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Cz. 1  / Hanna Trawińska. Warszawa : „Żak”, 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

Gry i zabawy dla najmłodszych : dla dzieci w wieku od 0 do 4 lat / Ann Donelly. Warszawa : K.E. Liber, 2003

 

 

 

 

 

 

Zabawki i propozycje zabaw : dla dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju / Elżbieta Maria Minczakiewicz. Gdańsk : „Harmonia”, 2012

 

 

 

 

 

 

Zabawy ruchowe : dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych / Vlasta Karásková. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy wygrywamy : [gry i zabawy uczące, jak pogłębiać relacje z ludźmi] / Josette i Ba Luvmour [et al.]. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

Co dzień mądrzejsze : 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka / Denise Chapman Weston, Mark S. Weston. Warszawa : Prószyński i S-ka, 2000

 

 

 

 

 

 

 

Poradnik dla rodziców, którzy chcą wychowywać i wspierać dzieci drażliwe, wybuchowe, sprawiające kłopoty wychowawcze.

„Twoje dziecko bywa nieposłuszne i zbuntowane, manipuluje innymi, domaga się wyłącznej uwagi? Jesteś zmęczony ciągłym testowaniem granic, dąsami oraz krzykiem i agresją? Odłóż na bok kary, nagrody i zakazy – naucz dziecko samodzielnego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z emocjami. Poznaj metodę rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie, sprawdzoną w wielu rodzinach i szkołach na świecie. Współpracując z dzieckiem, nauczysz je umiejętności, których najbardziej mu brakuje: dostosowywania się, tolerowania frustracji i rozwiązywania problemów. (…)             Z tą książką nauczysz je pozytywnie reagować na codzienne sytuacje i wzmocnisz jego pewność siebie”. (Opis wydawcy)

 

Czy twój syn błaga, żeby pozwolono mu zostać w domu, ponieważ nie chce odpowiadać na pytania przed całą klasą? Może twoja córeczka, widząc jakiegoś psa, za każdym razem domaga się przejścia na drugą stronę ulicy? (…) Książka dr Last to znakomity poradnik i źródło ważnych informacji, będących owocem 25-letniej pracy z dziećmi lękowymi i ich rodzinami. Można w niej znaleźć m.in. opisy technik relaksacyjnych i metod radzenia sobie ze stresem, które dziecko powinno wykorzystywać w celu zmniejszenia napięcia i poziomu lęku, a także wskazówki, w jaki sposób zachęcać malca, aby zamiast uciekać przed źródłem lęku, stawiał czoła trudnościom.” (Opis wydawcy)

Drodzy Rodzice! Dzięki temu poradnikowi dowiecie się, jak skutecznie łagodzić pojawiający się u dziecka niepokój i jak zaszczepić w nim pewność siebie.

 

Moje dziecko w szkole : poradnik dla rodziców i wychowawców / Ewa Góralczyk [oraz poszczeg. rozdz. oprac. Ewa Kozłowska i in.]. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2008

Prezentowana książka to poradnik zawierający rzetelne i wartościowe informacje dla rodziców i wychowawców. Rodzice, dzięki tej książce, dowiedzą się:

  • jak zrozumieć dziecko i jego potrzeby, budować z nim dobry kontakt?
  • czego oczekiwać od szkoły w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • jak wspierać dziecko niepełnosprawne oraz z trudnościami?
  • jak funkcjonuje szkoła od środka?
  • jak nawiązać dobrą współpracę i uniknąć nieporozumień z nauczycielami?

„Moje dziecko w szkole” to lektura obowiązkowa dla wszystkich zatroskanych rodziców i wychowawców, którym zależy na właściwym funkcjonowaniu dzieci w szkole.

 

 

 

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

 

Polecamy poradniki dla rodziców JASPERA JUULA, znanego pedagoga i terapeuty rodzinnego, światowego autorytetu w dziedzinie wychowania

 

 Rodzina i dziecko z chorobą przewlekłą / Jesper Juul ; przekład Agnieszka Schönfeld. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2019

Dziecko z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością potrzebuje dokładnie tego samego co inne dzieci, tylko często bywa redukowane do swojej choroby.

W poradniku autor podpowiada rodzicom :

  • Jak zadbać o równowagę między chorobą a zdrowiem?
  • Jak wzmacniać odporność psychiczną dziecka?
  • Jak zaspokajać dziecięcą potrzebę poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za siebie?
  • Jak zmieniają się relacje, kiedy choroba staje się nowym „członkiem rodziny”?

  

 

Agresja – nowe tabu? : dlaczego jest potrzebna nam i naszym dzieciom? / Jesper Juul ; [przekł. Dariusz Syska]. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2013

W poradniku rodzice znajdą odpowiedzi na pytania :

  • Skąd bierze się agresja u dzieci?
  • Czy właściwie na nią reagujemy?
  • Jak uczyć dziecko radzenia sobie z silnymi emocjami?
  • Co robić, kiedy rodzeństwo ze sobą walczy?

Wg autora poradnika zachowania agresywne u dzieci nie są przejawem złego charakteru, lecz ważnym sygnałem dla rodziców i nauczycieli. Czasami wskazują na chwilową frustrację, innym razem na głębszy problem. Na dorosłych spoczywa obowiązek zrozumienia tego przekazu oraz nauczenie dzieci przekształcania agresji w konstruktywne działanie.

 

 

Nastolatki : kiedy kończy się wychowanie? / Jesper Juul ; [przekł. Dariusz Syska]. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2014

  • Ile odpowiedzialności mogą udźwignąć nastolatki?
  • Co robić, kiedy nie radzą sobie w szkole?
  • Jak reagować na łamanie ustalonych reguł?
  • Czy można odbudować nadszarpnięte zaufanie?

Jeżeli zadajesz sobie podobne pytania, ta książka jest dla Ciebie, rodzicu! Kiedy dzieci kończą 10 lat, powoli wchodzą w wiek nastoletni. Cztery lata potem jest już za późno na wychowanie – twierdzi Jasper Juul. Jednak właśnie wtedy wielu rodziców próbuje w pośpiechu nadrabiać zaległości i naprawiać błędy. Niestety, takie turbowychowanie nie przynosi spodziewanych efektów. Rodzice wciąż mają duży wpływ na nastolatka, ale jako partnerzy, którzy poprzez swoje wartości i doświadczenie motywują go do odpowiedzialnego wejścia w dorosłość.

 

 

 

W pułapce myśli – dla nastolatków : jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiemOkładka książki w pułapce mysli

Okres dorastania, buntu przeciwko wszystkim i wszystkiemu jest ciężkim czasem dla nastolatka i jego rodziców. Należysz do grupy dorosłych, którzy muszą znosić młodzieńcze humory czy sam nie radzisz sobie do końca z emocjami w czasie dojrzewania? W każdym z tych przypadków polecamy Ci książkę „W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” napisaną przez psychologów. Louise Hayes, Ann Bailey oraz Joseph Ciarrochi są także promotorami pozytywnego myślenia i motywują do zmian w życiu. Co proponują w swojej pozycji?

W książce autorzy radzą, w jaki sposób odnaleźć cel w życiu i czym powinieneś kierować się w dążeniu do szczęścia. Możliwe, że  rady te przydadzą się i Tobie, a może dodasz dzięki nim pewności siebie swojemu synowi lub córce?

„W pułapce myśli – dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem” to książka  napisana  prostym, zrozumiałym dla każdego językiem. Jej idea bez trudu dotrze do młodego czytelnika. Przekonaj się o tym sam po lekturze tej pozycji.

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

PBP

 

 

  • Gregory C. Keck, Regina M. Kupecky, Wychowanie zranionego dziecka: pomoc rodzinom adopcyjnym w zdrowieniu i rozwoju, Wyd. MRaciniewski Services, 2013

 

  • Jane Schooler, Betsy Keefer Smalley, Timothy J. Callahan, Zranione dzieci, uzdrawiające domy. Wyd. MRaciniewski Services, 2012

 

  • Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało, Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013

 

  • Deborah D. Gray, Adopcja i przywiązanie: praktyczny poradnik dla rodziców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010

 

 

rodziny adopcyjne i zastępcze

W książce „Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością” zaprezentowane zostały przeżycia i doświadczenia rodzinne osób, które przyjęły do rodziny adopcyjnej lub zastępczej niepełnosprawne dziecko. Bazą do jej opracowania były wywiady przeprowadzone z rodzicami z 20 rodzin adopcyjnych i zastępczych, które wychowują dziecko z niepełnosprawnością. W analizie zwrócono uwagę zarówno na wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć rodzice, jak i różne pozytywne aspekty z takim rodzicielstwem związane. Zebrano też wyniki opracowań na temat wychowania dziecka w rodzinie oraz aktualnych rozwiązań w zakresie sprawowania opieki zastępczej w Polsce i sytuacji rodzin (także adopcyjnych i zastępczych) z dzieckiem z niepełnosprawnością. Książka adresowana jest do rodziców adopcyjnych i zastępczych, osób rozważających podjęcie się takiej roli, a także pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych, osób zatrudnionych w ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, centrach pomocy rodzinie i innych instytucjach, którzy w swojej pracy stykają się z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi i wszystkich zainteresowanych problematyką opieki zastępczej i niepełnosprawności.

 

 

Najważniejsza jest zabawa! Metoda Froebla w praktyce

Metoda Froebla zakłada, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i osiągnięcia. Najważniejsza dla niego była przede wszystkim swobodna zabawa, a także ta zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju człowieka. Kim był Fryderyk Froebel? Jakie były założenia  metody Froebla i jak brzmiały freblowskie prawa? Jak rozpocząć pracę metodą Froebla? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „ Najważniejsza jest zabawa! Metoda Froebla w praktyce.” Agnieszki Kluj, który znajduje się w czasopiśmie „Wychowanie w przedszkolu”, nr 1 z 2023r.  Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

 

Kodowanie w szkole. Korzyści i propozycje zabaw

 Programowanie to trzeci język, którego warto się nauczyć obok ojczystego i obcego. Język, który pozwala na komunikację ze wszelkimi urządzeniami technicznymi i ułatwia efektywne znalezienie się w świecie współczesnych cyfrowych mediów. Kodowanie nie bez przyczyny odgrywa istotną rolę w nowej podstawie programowej. W obecnym świecie podczas procesu edukacji coraz większy nacisk kładzie się na naukę obsługi nowoczesnego sprzętu
i oprogramowania. Dzieje się tak, że dzieci już od najmłodszych lat mają dostęp
do nowoczesnych technologii. Wczesny kontakt dzieci z programowaniem ułatwi
im efektywniejsze posługiwanie się nowoczesną technologią informacyjną a także rozwinie zainteresowania w tej dziedzinie. Jak kształtować kompetencje kluczowe u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, wykorzystując kodowanie? Czy kodowanie jest tym samym
co programowanie? Dlaczego warto uczyć dzieci programowania? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „ Kodowanie w szkole” Doroty Zając, który znajduje
się w czasopiśmie „Życie szkoły”, nr 10 z 2022r. Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

 

 Dzieci zbyt grzeczne

Co to znaczy, że dziecko jest grzeczne lub niegrzeczne? Czemu określenia „grzeczne” i „niegrzeczne” wciąż wybrzmiewają w przestrzeni edukacyjnej? A może warto ich unikać? Czy kultura osobista to to samo, co „bycie grzecznym”?, W jaki sposób zastąpić słowa „grzeczny chłopiec”, „grzeczna dziewczynka”?. Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „Dzieci zbyt grzeczne” Kamili Olgi Stępień-Rejszel,  który znajduje  się w czasopiśmie „Wychowanie w przedszkolu”, nr 10 z 2022r.  Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

Jak otwierać umysł ucznia?

Współcześnie innowacyjność stała się jedną z bardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Dlatego należy już od dziecka kreować uczniom przestrzeń do uczenia się .  Powinniśmy opierać się przede wszystkim na rozwoju twórczości oraz na  kreatywnym  myśleniu, żeby otworzyć umysł dziecka i jak najlepiej przygotować je do zbliżającej się przyszłości. Dlaczego warto otwierać umysł ucznia? Jak otwierać umysł ucznia? Czego potrzebują uczniowie, by ich umysły były otwarte? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „Jak otwierać umysł ucznia?” Adriany Kloskowskiej  który znajduje  się w czasopiśmie „ Życie Szkoły”, nr 7 z 2022r.  Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

 

 

Jesień i zima w świetlicy : scenariusze zajęć świetlicowych / Sylwia Gallos. Gdańsk : „Harmonia”, 2013

Autorka książki, Sylwia Gallos, zdaje sobie sprawę, jak ciężko jest w szkole wzbudzić w dzieciach zainteresowanie i ciekawość. W jej książce nauczyciele pracujący w świetlicach szkolnych mogą znaleźć kilkadziesiąt przykładów scenariuszy zajęć, pełnych ciekawych pomysłów, zachęcających dzieci do działania, rozwijających ich kreatywność i pobudzających wyobraźnię, a także uczących współpracy w grupie i wspólnej zabawy.  Oprócz scenariuszy prezentowana publikacja, pomyślana jako pomoc dla nauczycieli, zawiera :

  • cele i zadania funkcjonowania świetlicy szkolnej,
  • rozkład treści zajęć z podziałem tematów na poszczególne dni,
  • wiele ciekawych zabaw integrujących dzieci i uczących zdrowej rywalizacji,
  • szablony do wykorzystania przez nauczyciela podczas realizacji scenariuszy.

 

 

 

 

 

Jak oswoić nieśmiałość? Praktyczne wskazówki.

Nieśmiałością tłumaczy się wiele zachowań, a w jej przezwyciężeniu upatruje się panaceum na wszystkie trudności w kontaktach społecznych. Czy jednak na pewno tak jest? Czy odpowiednio rozumiemy, czym jest nieśmiałość? Czy wiemy, jak pracować z nieśmiałością i jak wspierać rozwój przedszkolaka? Co to znaczy, że ktoś jest nieśmiały? Co może być pomocne podczas pracy z nieśmiałym dzieckiem? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „Jak oswoić nieśmiałość? Praktyczne wskazówki” autorstwa Kamili Olgi Stępień-Rejszel , który znajduje się w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 7 z 2022r.   Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

 

 

 

Profilaktyka jąkania i niepłynności mówienia

Poprawne wypowiadanie się to jeden z decydujących czynników umożliwiających dziecku właściwe nawiązywanie kontaktów społecznych. Uwagi rówieśników związane z niepłynnością w wymowie mogą negatywnie wpłynąć na kształtowanie się osobowości dziecka. Dlatego też profilaktyka niepłynności mówienia jest jednym z ważnych elementów w poprawnym przyswojeniu mowy przez dziecko.
W książce pt. „Profilaktyka jąkania i niepłynności mówienia” przedstawiono wiedzę na temat powstawania głosu, roli oddechu w mówieniu, warunków prawidłowego przebiegu terapii.
Publikacja zawiera również zalecenia dla rodziców ćwiczących z dziećmi w domu a także przykłady ćwiczeń logopedycznych, podzielonych na zestawy, które stosuje się w profilaktyce jąkania i niepłynności mówienia.

 

 

 

Nauczycielskie perypetie : [o wojnie wszystkich ze wszystkimi] / Dariusz Chętkowski. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej polecamy książkę, która z humorem opowiada o szkole, nauczycielach, uczniach i ich rodzicach. Dariusz Chętkowski, wieloletni nauczyciel, wbrew panującej w szkołach zasadzie „choćby cię smażono w smole, nie mów, co się działo w szkole”, realnie i szczerze opisuje szkolną rzeczywistość. Jest przy tym ironiczny, krytyczny, a czasem również autokrytyczny. Z humorem opowiada o swoich codziennych perypetiach – zarówno o sukcesach, jak i o błędach. Polecamy tę pozycję zarówno dla nauczycieli uczących, jaki i dla osób przygotowujących się do zawodu. Jak pisze autor – „Doświadczenie – własne lub znajomość cudzego – naprawdę czyni nas w pracy silniejszymi. Uczy, jak wprawnie rozwiązywać codzienne problemy”.

 

 

 

 

 

Terapia pedagogiczna w rehabilitacji osób niepełnosprawnych

Książka pt „Terapia pedagogiczna w rehabilitacji osób niepełnosprawnych” pod redakcją Krzysztofa Kucypera i Adama Stankowskiego stanowi zbiór artykułów przygotowanych przez pracowników naukowych i praktyków pedagogiki specjalnej z Czech, Słowacji i Polski. Wskazuje nie tylko na teoretyczne aspekty terapii pedagogicznej, ale również szereg wskazań do obszaru działań praktycznych. Pomaganie dzieciom upośledzonym w zdobywaniu sprawności w zakresie swobodnego poruszania się w otaczającym nas świecie stanowi najważniejsze zadanie prowadzonych działań terapeutycznych. Rozwój potencjalnych sprawności, stymulowanie sfery intelektualnej, ćwiczenie umiejętności społecznych, doskonalenie zdolności ruchowych jest drogą umożliwiającą osiągnięcie przez nią możliwie najwyższego stopnia rozwoju niezależności osobistej. Książka pozwala nauczycielom, wychowawcom, studentom, terapeutom i rodzicom na nowo spojrzeć na problematykę wychowania dziecka niepełnosprawnego.

 

 

 

 

 

Sposób na wagary : jak radzić sobie z absencją uczniów? / Anna Oleszkowicz, Olga Bąk, Anna Cieślik. Warszawa : „Difin”, 2010

Wiele osób: uczniów, nauczycieli i rodziców uważa, że wagary są zjawiskiem tak starym jak szkoła i nie można im zapobiec. (…) Absencja szkolna jest jednak zjawiskiem, które nie bierze się znikąd, jest zawsze objawem tego, jak uczeń czuje się w szkole, na lekcjach, w grupie rówieśników, w domu rodzinnym, w innych relacjach pozaszkolnych oraz jak radzi sobie z obowiązkami edukacyjnymi. Ważne, aby nauczyciel trafnie rozpoznawał powody unikania szkoły i podejmował działania, które ograniczą skalę tego zjawiska u konkretnego ucznia (…). [Od Wydawcy]

W poradniku znajdzie czytelnik propozycje metod postępowania z uczniami wagarującymi, które pomogą przeciwdziałać problemowi. Warunkiem ich skuteczności jest jednak otwarcie się nauczyciela na pracę niekonwencjonalnymi metodami i wyjście poza schemat stereotypowych zachowań szkolnych.

 

 

 

 

 

Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę?

W obliczu bieżących wydarzeń na Ukrainie wszyscy jesteśmy poruszeni. Emocjonalność ludzi dorosłych wpływa na sposób przeżywania aktualnej sytuacji przez dzieci, podobnie jak poglądy rodziców i innych osób , które w znaczny sposób kształtują postawy młodych ludzi .Jak dzieci reagują na bieżącą sytuację? Przed jakimi trudnościami staje nauczyciel? Jak pracować w sytuacji napięć w klasie? Jak rozwijać szacunek dla różnic kulturowych? Jak przeprowadzić trening wnioskowania moralnego? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę?  autorstwa Marceliny Wnęk, który znajduje  się w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 6 z 2022r.  Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolu

Nieprawidłowe procesy integracji sensorycznej mają postać dysfunkcji, a objawy tych dysfunkcji mogą przyjmować różnorodną postać. W związku z tym mogą występować trudności, które zaczynają pojawiać się na różnych płaszczyznach w życiu człowieka. Zaburzenia integracji sensorycznej to nie tylko problemy z nauką, opóźniony rozwój mowy, problemy z jedzeniem ale także trudności motoryczne i problemy ze skupieniem uwagi. Jak pomóc dziecku z zaburzeniami integracji sensorycznej? Jakie są objawy nadwrażliwości na bodźce sensoryczne? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule „Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej w przedszkolu” autorstwa Marty Baj-Lieder, który znajduje  się w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 5 z 2022r. Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu

Ruchy migracyjne są powszechnym zjawiskiem, które można od wielu lat zaobserwować na terenie naszego kraju. W związku z wojną na Ukrainie liczba obcokrajowców przybywających do Polski, a wraz z nimi uczęszczających do przedszkoli dzieci wzrosła z dnia na dzień. Ze skutkami migacji muszą się zmierzyć nie tylko dzieci migrantów, ale też ich wychowawcy w przedszkolu. Jakie są metody pracy w grupie wielokulturowej? Jak przełamać barierę językową? W jaki sposób przedszkole może wesprzeć rodziny migracyjne? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule :

„Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu” autorstwa Anny Waleriańczyk, który znajdują się w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 5 z 2022 r. Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

Dzieci i wojna. Jak kompleksowo wspierać dzieci i rodziców w trudnym czasie? 

Wojna nie jest doświadczeniem przeznaczonym dla dzieci. Niestety to jednak one są najbardziej niewinnymi ofiarami. Przedszkole, jako specjalistyczna placówka do rozwoju dzieci, musi podjąć konkretne działania, by wesprzeć nie tylko dzieci ale i całe ich rodziny w tej wyjątkowej sytuacji wojennej.

Czy rozmawiać z dziećmi o wojnie? Jak przygotować dzieci na spotkanie z rówieśnikami z Ukrainy? W jaki sposób zatroszczyć się o najmłodszych, żeby z tego trudnego czasu wojny wyszły wzmocnione?  Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziemy w artykule :” Dzieci i wojna. Jak kompleksowo wspierać dzieci i rodziców w trudnym czasie ?”autorstwa Małgorzaty Swędrowskiej, który znajdują się w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4 z 2022r. Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w Ostródzie. Polecamy.

 

 

 

 

Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim. Jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie?
Dzieci z Ukrainy w bibliotece.

Agresja Rosji sprawiła, że w wielu polskich szkołach pojawiły się dzieci i młodzież z Ukrainy. Również
biblioteki szkolne stanęły nagle przed nowymi wyzwaniami. Dla wszystkich uczniów drzwi biblioteki
są zawsze otwarte. Nie inaczej jest teraz, w sytuacji wojny w Ukrainie, gdy tysiące myśli i pytań kłębi
się w głowie i do szkół przybywają rówieśnicy uczniów zza wschodniej granicy. Jak więc się
przygotować na wspieranie wszystkich dzieci? Jak stworzyć dzieciom z Ukrainy przyjazną atmosferę w
bibliotece? Jak nauczyciele-bibliotekarze mają pracować z dziećmi z Ukrainy? Odpowiedzi na
wszystkie te pytania znajdziemy w dwóch artykułach : ” Dzieci z Ukrainy w bibliotece” autorstwa
Karoliny Kałużnej oraz „Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim. Jak wspierać dzieci w sytuacji
wojny w Ukrainie” autorstwa Małgorzaty Swędrowskiej, które znajdują się w czasopiśmie „ Biblioteka
w Szkole”, nr 4 z 2022r. Czasopismo jest dostępne w Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej w
Ostródzie. Polecamy.

 

 

Bufory stresu : jak rozwijać odporność psychiczną dziecka / Iwona Sikorska. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, cop. 2011

 Polecamy publikację napisaną przez Iwonę Sikorską, specjalistkę psychologii klinicznej oraz terapeutkę pracującą z dziećmi i młodzieżą.  Autorka prezentuje przykłady gier i ćwiczeń, które rozwijają u dziecka:

  • inteligencję emocjonalną
  • kreatywność
  • sprawstwo
  • umiejętność rozwiązywania problemów.

Książka adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, ale skorzystać z niej mogą również rodzice.

 

 

 

 

 

Młodzież przeciwko sobie : zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia – jak pomóc nastolatkom w szkole / Jowita Wycisk, Beata Ziółkowska. Warszawa : „Difin”, 2010

Zaburzenia żywienia oraz okaleczanie się to zachowania autodestrukcyjne wśród młodzieży, których skala w ostatnich latach w Polsce znacząco wzrosła. Często budzą lęk i niezrozumienie otoczenia, będąc jednocześnie wyzwaniem dla profesjonalistów zajmujących się pomaganiem. Książka kierowana jest do osób pracujących z młodzieżą –  wychowawców, nauczycieli i opiekunów szkół, internatów, szpitali, świetlic socjoterapeutycznych i domów dziecka. Osoby te nierzadko jako pierwsze odbierają sygnały o autodestruktywnych tendencjach wychowanków. Celem książki jest dostarczenie im najnowszej wiedzy oraz praktycznych wskazówek w zakresie rozpoznawania i prewencji opisywanych zaburzeń, a także wczesnej interwencji w sytuacji już zaistniałych zachowań autodestruktywnych u ucznia.

 

 

 

 

 

 

Bulimia od A do Z. Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli  i wychowawców

Książka autorstwa Doroty Mroczkowskiej i Beaty Ziółkowskiej pt.” Bulimia od A do Z. Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców” jest podstawowym kompendium wiedzy z zakresu bulimii. Autorki skupiają się przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i konieczności trenowania i wykorzystania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy. Wzajemne zaufanie i otwartość zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka i uruchomienia działań pomocowych.

 

 

 

 

 

Spokojnie, to tylko emocje! Ćwiczenia rozpoznawania i nazywania uczuć oraz emocji

Książka Renaty Malek „Spokojnie, to tylko emocje! Ćwiczenia rozpoznawania i nazywania uczuć oraz emocji!” skierowana jest do dzieci, ich  terapeutów, nauczycieli i rodziców. Uczniowie wykonując ćwiczenia zawarte w publikacji uczą się o emocjach. Poznają różne sposoby ich wyrażania i regulacji. Uczą się, że wszystkie emocje są ważne i warto o nich rozmawiać. Rozumieją, że każdy ma prawo doświadczać ich na swój sposób, ale powinniśmy okazywać je z szacunkiem dla innych. Odkrywają, że emocje są częścią nas i dlatego warto nauczyć się je akceptować.

 

 

 

 

Gdy rodzic staje się roszczeniowy : poradnik dla nauczycieli / Marzena Frąckowiak. Poznań : „eMPi2”, 2011

Publikacja skierowana jest do dyrektorów szkół i przedszkoli, nauczycieli, pedagogów oraz psychologów szkolnych, którym pomocne mogą okazać się techniki oraz metody skutecznej i przyjaznej komunikacji z rodzicem, wskazówki skutecznego przyjmowania i wyrażania krytyki, techniki wywierania wpływu, obrony przed manipulacją. Książka zawiera wyczerpujące odpowiedzi na pytania nauczycieli z zajęć warsztatowych autorki. Poradnik został napisany w sposób praktyczny, aby w konkretnej sytuacji każdy mógł po niego sięgnąć i znaleźć kilka możliwości rozwiązania trudnej sprawy.

 

 

 

 

Szkoła dialogu : scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami / Barbara Charczuk. Kraków : „Rubikon”, cop. 2015

W książce znalazły się odpowiedzi na wiele ważnych pytań dotyczących organizowania współpracy z rodzicami oraz propozycja wsparcia rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez udział w zajęciach edukacyjnych. Autorka proponuje scenariusze 19 spotkań, których tematyka porusza ważne problemy wychowawcze. Zajęcia może przeprowadzić wychowawca dla rodziców z jednej klasy, jak również pedagog czy psycholog szkolny dla chętnych rodziców z wielu klas. Proponowane zajęcia, wzbogacone prezentacją multimedialną,  mają formę warsztatową, bazują na nowoczesnym modelu kształcenia, czyli uczeniu się przez doświadczanie oraz wykorzystują aktywizujące metody i techniki nauczania.

 

 

 

rozmowy z rodzicamiRozmowy z rodzicami : poradnik dla nauczyciela / Anna Jankowska. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012

W poradniku znajdziemy odpowiedzi na wiele pytań i wątpliwości, z którymi zmagają się nauczyciele mający kontakty z rodzicami. Autorka podpowiada, m.in. :

  • Jak zbudować dobrą atmosferę do rozmowy z rodzicem?
  • Kiedy najlepiej poruszyć trudny temat?
  • Dlaczego rodzic jest czasem z góry nastawiony negatywnie?
  • Jak wyleczyć rodzica z nadopiekuńczości?
  • Kto ma znaleźć rozwiązanie problemu?
  • Czy trudnych rodziców da się wychować?

 

 

 

Wychowanie bez przemocy  Zabawy i działania służące rozwiązywaniu konfliktówWychowanie bez przemocy

Autorka książki Lea Regine Koll w publikacji „Wychowanie bez przemocy. Zabawy i działania służące rozwiązywaniu konfliktów” pokazuje, jak wychowawcy w przedszkolu mogą sobie radzić w prosty sposób z konfliktami, do których często dochodzi między dziećmi.  Książka zawiera propozycje, które są istotną pomocą w kształtowaniu prawidłowych relacji w przedszkolu, świetlicy i szkole. Pokazuje, jak dzięki różnorodnym ćwiczeniom i zabawom uczyć dzieci lepszego rozumienia siebie oraz sprawiedliwego rozwiązywania sporów.

 

 

 

 

diagnostyka pedagogicznaDiagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne

Książka autorstwa Barbary Skałbanii omawia podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego oraz próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Jest również zbiorem informacji o źródłach, które zawierają prezentację narzędzi diagnostycznych oraz opisy ich zastosowania. Autorka przedstawiła w swojej książce także opisy testów i ankiet, wykorzystując własne doświadczenia diagnostyczne. Szczególne walory publikacji wynikają z jej praktycznych zastosowań i przydatności w działalności dydaktycznej.

 

 

 

 

 

Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli

profilaktyka w szkolePublikacja autorstwa Mirosławy Wieczorek-Stachowicz jest szczególnie polecana nauczycielom i pedagogom. Jest to cenna pomoc w organizowaniu działań profilaktycznych w szkole. Specjaliści znajdą w niej odpowiedzi na następujące pytania:  o czym warto pamiętać , planując godzinę wychowawczą czy wywiadówkę profilaktyczną dla rodziców?, jak przeprowadzić diagnozę sytuacji w klasie?,  jakie jest miejsce profilaktyki problemów alkoholowych w programie wychowawczym szkoły?

 

 

 

 

 

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań / Kazimierz Słupek. Wyd. 2. Gdańsk : Harmonia Universalis – Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019

Książka skierowana do nauczycieli i specjalistów chcących uporządkować swoją wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form i metod pracy pozwalających zindywidualizować wobec nich wymagania, a także procedur udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i możliwości formalnych, jakie stwarza system oświatowy dla wyrównywania szans edukacyjnych. W książce przedstawiono propozycję arkuszy służących opracowaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

 

Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela / Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska. Warszawa : „Difin”, 2014

Poradnik przeznaczony dla nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. z dysleksją rozwojową, trudnościami w czytaniu i pisaniu, dyskalkulią, zaburzeniami mowy, z dziećmi słabowidzącymi i słabosłyszącymi). W książce znajdziemy omówienie podziału zdolności i cech charakteryzujących uczniów uzdolnionych, przykładowe programy edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, plastycznej oraz programy wychowania fizycznego dla zdolnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej, a także charakterystykę dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym z uwzględnieniem Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. Wyd. 7. Kraków : „Impuls”, 2015

Książka adresowana do nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, z zaburzeniami z zakresu motoryki, mowy, myślenia pojęciowego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i niesprawnymi ruchowo. Przedstawione zabawy i ćwiczenia są dużą pomocą w zwalczaniu wszelkich deficytów rozwojowych dzieci młodszych o specjalnych potrzebach edukacyjnych; mogą być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci.

 

 

 

Siedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć                                            w metodyczne cnotySiedem grzechów głównych nauczycieli języków obcych oraz jak je przekuć w metodyczne cnoty

Książka autorstwa Moniki Badeckiej – Kozikowskiej napisana jest żywym, barwnym językiem i ma charakter praktycznego poradnika. Powstała w wyniku analizy przeprowadzonych przez autorkę szerokich badań statystycznych. Autorka ujawnia wprawdzie i wytyka nauczycielom błędy metodyczne nazwane grzechami, ale tylko po to, żeby pomóc im nie popełniać więcej. Pokazuje, jak każdy z metodycznych grzechów przekuć w metodyczną cnotę – czyli, jakie zmiany wprowadzić w sposobie nauczania, żeby stać się świetnym nauczycielem, za którym przepadają jego uczniowie.

 

 

 

Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość / red. nauk. Marta Jerzak. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość / red. nauk. Marta Jerzak. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016

Książka dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych. „Zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego przygotował kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń: depresyjnych (a także myśli i tendencji samobójczych), więzi, zachowania, lękowych, obsesyjno-kompulsywnych, odżywiania i wielu innych. Książka zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym (…).” [od Wydawcy]

 

 

 

Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasieDziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : szkolnej : vademecum nauczycieli i rodziców / Urszula Oszwa. Kraków : „Impuls”, 2007

„Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli postępować z dzieckiem stosownie do jego możliwości i ograniczeń, a także wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej (…)”. [fragment „Wprowadzenia”]

Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci oraz agresję i zaburzenia zachowania.

 

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej

 Książka ” Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej” autorstwa Kingi Musialskiej to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja obejmująca całościowo problem odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej. Obejmuje następujące zagadnienia : środowisko odrzucenia rówieśniczego, pojęcie i rodzaje odrzucenia rówieśniczego, status odrzucenia w grupie, podtypy dzieci odrzuconych rówieśniczo, zjawisko odrzucenia ucznia przez rówieśników i czynniki z nimi związane, determinanty i konsekwencje odrzucenia rówieśniczego. Celem publikacji jest także uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc jednostkom odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się z problemem odrzucenia przez rówieśników nie został z nim sam.

 

 

 

 

Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm inauczyciel z pasją zaangażowanie w pracy

 Nauczanie to zajęcie dla odważnych, wymagające zaangażowania i determinacji. Szkoła to miejsce intelektualnych wyzwań również dla nauczycieli. Jak zachować entuzjazm, znaleźć czas na refleksję nad własnym warsztatem i wartościami, nie ulec zniechęceniu i wszechobecnej beznadziei?

Autor książki Christoper Day przypomina w swojej publikacji, jak wielką rolę w życiu nauczyciela odgrywa pasja oraz jakim zagrożeniem jest jej brak. Książka skierowana jest do wszystkich dydaktyków, przyszłych i początkujących nauczycieli oraz do uprawiających ten zawód od wielu lat.

 

gry i zabawyGry i zabawy na dobry klimat w grupie

Książka autorstwa Brigit Fuchs to propozycja 160 zabaw dla grup z każdego przedziału wiekowego. Publikacja stanowi ciekawą możliwość stworzenia stabilnego, pełnego zaufania i partnerskiego klimatu grupowego. Nadają się one również doskonale dla mieszanych pod względem                                                             wiekowych grup i rodzin.

 

POLSKA DA RADĘPOLSKA DA RADĘ okładka

Drodzy Nauczyciele!

Nadszedł upragniony czas wakacji, urlopu i odpoczynku. Polecamy do przeczytania książkę Jakuba Parady pt .”POLSKA DA RADĘ”, która jest osobistym przewodnikiem po najciekawszych zakątkach naszego kraju. W publikacji tej  znajdziemy dziesięć weekendowych wypadów w fascynujące miejsca w Polsce widziane okiem specjalisty od taniego podróżowania.

 

Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje 

Polecamy książkę „Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje” w której autor dr Guy Winch  opisuje praktyczne sposoby radzenia sobie z urazami psychologicznymi w codziennym życiu. Książka może nieść psychologiczną pierwszą pomoc w przypadku zranienia uczuć. Jest podstawową lekturą dla każdego, kto pragnie stać się bardziej odporny na odrzucenie, wzmocnić swoje poczucie własnej wartości oraz uwolnić się od urazów i zahamowań, które uniemożliwiają mu rozwój osobisty.

 

Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat : [praktyka uważności dla nauczycieli i uczniów] / Thich Nhat Hanh, Katherine Weare. Szczęśliwi nauczyciele zmieniają światWarszawa : Mamania – Grupa Wydawnicza Relacja, cop. 2018

 

Thich Nhat Hanh to niekwestionowany autorytet w zakresie nauki mindfulness. „Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat” jest pierwszym oficjalnym przewodnikiem po mindfulness dla nauczycieli, który pomaga im osiągnąć spokój i harmonię w codziennych działaniach. To zaś bezpośrednio przekłada się na wyniki ich pracy i efekty nauczania. Książka zawiera proste kroki, które pomagają nauczycielom w praktykowaniu uważności na wszystkich szczeblach edukacji. Autorzy pokazują nauczane przez siebie podstawowe techniki, a także prezentują wskazówki od nauczycieli wykorzystujących praktykę uważności podczas pracy. Obszerne przykłady konkretnych działań, wskazówki i szczegółowe instrukcje pomagają zrozumieć, na czym polega praktyka uważności i w jaki sposób może pomóc w codziennej pracy nauczyciela.

 

 

 

witajcie w krainie zabawyWitajcie w krainie zabawy. Scenariusze pomysłowych spotkań z dziećmi  i rodzicami.

Polecamy książkę autorstwa Marioli Malkiewicz w której nauczyciele, animatorzy, wodzireje oraz rodzice znajdą wiele pomysłów na konkursy sprawnościowe, quizy, zabawy przy muzyce, zabawy z rymowankami, szczegółowe wytyczne dotyczące wystroju sali, ubioru uczestników i czasu trwania spotkań.

 

 

 

Lęk i fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki

Badania potwierdzają fakt, że napady lęku i paniki mają swój początek w okresie dorastania. Jeżeli dziecko uskarża się na kołatanie serca, pocenie się, drżenie ciała, spłycony oddech lub jego brak, mdłości, bóle brzucha czy dreszcze, może to oznaczać, że cierpi ono na zaburzenia lękowe. Autorzy publikacji S.G. Mattis i T.H.Ollendick umożliwiają nam zapoznanie się z podstawami wiedzy na ten temat i wskazują przydatne narzędzia diagnostyczne, służące rozpoznaniu tego trudnego problemu u nastolatków.

Poradnik jest przeznaczony dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, rodziców, czyli  wszystkich tych osób dla których ważny jest pomyślny rozwój młodych ludzi.

 

Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży.

Sposoby przeciwdziałania i reagowania

 Depresja i próby samobójcze młodzieży to poważny problem i istotny problem współczesnych czasów. Autor książki Alan Carr przedstawia definicje omawianych zjawisk a także czynniki ryzyka i wskazują kryteria ich oceny, służące znalezieniu odpowiedniej interwencji. Prezentowana publikacja ma za zadanie pomóc nauczycielom, psychologom szkolnym, pedagogom i rodzicom rozpoznać symptomy obniżonego nastroju u młodego człowieka i podpowiedzieć, jak zareagować w sytuacji zagrożenia samobójstwem.

 

 

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet

 

 

Skuteczny nauczyciel – skuteczna szkoła. Przewodnik po efektywnym nauczaniu

Książka autorstwa Zuzanny Kołacz-Kordzińskiej to zbiór przydatnych informacji oraz interesujących pomysłów na podniesienie jakości i efektywności nauczania w szkole. Zbiór przydatny każdemu nauczycielowi, na każdym etapie kształcenia. Bowiem, nauczyciele powinni wspierać uczniów w ich dążeniu do efektywnego uczenia się, w rozwoju ich kreatywnego i twórczego myślenia, w ich naturalnym zainteresowaniu otaczającym światem.

 

 

 

 

Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli

Autor publikacji Julian Piotr Sawiński przedstawia w poradniku różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia. Podaje wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie, które mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.

 

 

 

 

ZABAWY Z KSIĄŻKĄ W PRZEDSZKOLU, W DOMU I W SZKOLE / Katarzyna Klimek-Michno. Kraków : CEBP 24.12, 2018ZABAWY Z KSIĄŻKĄ W PRZEDSZKOLU

Publikacja skierowana do nauczycieli, bibliotekarzy i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Czytelnik znajdzie tu wiele przykładów zabaw inspirowanych literaturą dziecięcą – tematycznych, językowych, muzyczno-ruchowych czy plastycznych. Poza kreatywnymi pomysłami zabaw z książką i na temat książki nauczyciele znajdą tu również gotowe pomysły na wydarzenia kulturalne w przedszkolu, pedagogizację rodziców, a także wzór ankiety na temat czytelnictwa i promocji literatury.

Jeśli szukasz pomysłów na rozbudzenie u dzieci miłości do literatury, sięgnij śmiało po tę pozycję!

Więcej o książce w recenzjach :

 

 

Szkoła dialogu. Scenariusze i prezentacje multimedialne na spotkania z rodzicami.

Czy można sobie wyobrazić szkołę bez rodziców? Oczywiście nie. Rodzice zawsze stoją za dzieckiem. A bez dziecka nie byłoby szkoły i niepotrzebni byliby nauczyciele.

Barbara Charczuk autorka publikacji proponuje 19 scenariuszy spotkań, których tematyka porusza istotne problemy wychowawcze. W książce znalazły się odpowiedzi na wiele ważnych pytań dotyczących organizowania współpracy z rodzicami a także propozycja wsparcia rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez udział w zajęciach edukacyjnych.

 

Mediacja szkolna jako nowoczesny sposób rozwiązywania konfliktów w szkole.Okładka

Współczesna szkoła jest miejscem nie tylko zdobywania wiedzy i umiejętności przez uczniów, ale także pojawiania się różnorodnych konfliktów. Najczęściej są one rozwiązywane przez dyrektora, wychowawcę, nauczyciela czy pedagoga szkolnego. Dziecko również uczy się w szkole radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. W celu wzbogacenia metod wychowawczych oraz rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych zaleca się stosowanie w szkołach mediacji. Czym jest mediacja? W jakich sytuacjach można próbować mediacji? Jakie procedury obowiązują przy postępowaniu mediacyjnym? Kto może zostać mediatorem?   Gdzie można zdobyć uprawnienia mediatora? Jakie są etapy mediacji szkolnej? Odpowiedzi na wszystkie te  pytania znajdziemy w artykule pt.” Mediacja szkolna jako nowoczesny sposób rozwiązywania konfliktów w szkole” autorstwa Eweliny Ewy Jackiewicz, który znajduje się w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole” , nr 4 z 2021r.

 

 Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży.Okładka Cyberprzemoc

Nowe media, głownie Internet i telefony komórkowe zmieniły nasze życie społeczne. Osoby młode stanowią w Polsce, jak również w wielu innych krajach, grupę najaktywniej korzystającą ze współczesnych technologii komunikacyjnych.  Książka zawiera porady dla nauczycieli, rodziców i uczniów na temat tego, jak radzić sobie z incydentami cyberprzemocy oraz jak zapobiegać pojawianiu się takich problemów. Autorki publikacji Robin M. Kowalski, Susan P. Limber oraz Patricia W. Agatston prezentują  w książce najlepsze techniki prewencyjne i strategie pozwalające skutecznie walczyć z przemocą szkolną prowadzoną kanałami elektronicznymi.

 

 

 

 

Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli.Okładka

Czy masz kłopoty z identyfikacją i wsparciem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Twojej klasie? Jeżeli tak to książka „ Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli” autorstwa Jenny Thompson w przekładzie Jolanty Bartosik pomoże Tobie w rozpoznawaniu, rozumieniu i wspieraniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W tej publikacji znajdziesz opisy przypadków uczniów z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi (ADHD), zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym i zaburzeniami zachowania, dysleksją, dyspraksją, zaburzeniami ze spektrum autyzmu a także niepełnosprawnością słuchową oraz niepełnosprawnością wzrokową. Książka zawiera również omówienie siedmiu typów SPE wraz z praktycznymi wskazówkami, jak pracować z uczniem.

 

 

 

Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii.

 Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżąTechniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii.

Pedagodzy, nauczyciele i rodzice borykają się z wieloma trudnościami wychowawczymi. Gabriela Dobińska oraz Angelika Cieślikowska – Ryczko autorki książki „ Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi  i młodzieżą” prezentują relaksacyjne metody oddziaływań pedagogicznych. Publikacja zawiera konspekty zajęć, które można wykorzystać w szkołach, przedszkolach, świetlicach , placówkach resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych a także podczas indywidualnej pracy w domu. Autorskie warsztaty dedykowane są dzieciom, młodzieży oraz osobom dorosłym.

 

 

 

Jak pracować z uczniami kl. IV-VIII w czasie pandemii ?

Powiatowa Biblioteka Pedagogiczna poleca do przeczytania artykuł pt. „Jak pracować z uczniami kl. IV-VIII w czasie pandemii?” autorstwa Moniki Sochackiej znajdujący się w czasopiśmie „Biblioteka w Szkole” , nr 3 z 2021r.

W artykule autorka porusza jakże aktualną problematykę pracy zdalnej. Opisuje na podstawie własnych doświadczeń na co zwrócić uwagę, pracując ze starszymi klasami w czasie pandemii oraz jak biblioteka szkolna może zrealizować spotkanie autorskie online. Z artykułu dowiemy się także jak zorganizować kontakt z uczniami i ich rodzicami a także nauczycielami przedmiotowcami.

Okładka czasopisma praca zdalna

Katalog
on-line

Materiały
edukacyjne

Wystawy
on-line

Zaproponuj
do zbiorów

Aktualności

O bibliotece

Zasady korzystania
z biblioteki

Warto
przeczytać

Oferta
i wspomaganie
szkół

Czasopisma

Zestawienia
bibliograficzne

Otwarte
zasoby
edukacyjne